7 de febr. 2017

US IMAGINEU A RAMON CASAS I PERE ROMEU EN TÀNDEM PER LES COSTES DEL GARRAF?. P.D.: PÍNDOLA DE L'ANY RAMON CASAS FORA DE TEMPS


Dibuix preparatori per al gran quadre.

Un dels quadres més coneguts, o més reproduït, de Ramon Casas és el "Fi del segle XIX", conegut popularment com el Tàndem, un gran plafó que es va realitzar per encàrrec de Pere Romeu, propietari de la Cerveseria els Quatre Gats de Barcelona, local que s'inaugurava aquell 1897. 


Imatge de l'interior dels Quatre Gats amb el quadre del Tàndem presedint la sala.

El Tàndem va ser pintat durant l'any 1897, així doncs, tant el quadre com la cerveseria, enguany fan 120 anys. En ell s'hi representa al mateix Ramon Casas al capdavant, amb la inseparable pipa a la boca,  i al seu amic Pere Romeu, que mira a l'espectador,  mentre tots dos pedalegen de manera perfectament sincronitzada. Originàriament, abans que el quadre passés a altres mans, a la part superior dreta s'hi podia llegir "Per anar am bicicleta no's pot du l'esquena dreta" (sic). Anys més tard, el lloc que havia ocupat el Tàndem va ser ocupat per un altre gran plafó en el que s'hi podia veure de nou a Casas i Romeu, però aquest com dalt d'un cotxe.... un quadre que va ser protagonista d'un altre article en aquest mateix blog, i que el podeu llegir aquí.  

Actualment el quadre del Tàndem forma part de la col.lecció del Museu Nacional d'Art de Catalunya, que el va comprar quan ja formava part de la col.lecció Plandiura. 


El quadre, ja retallat, exposat a la sala La Pinacoteca de Barcelona l'any 1960. Foto de Francesc Serra Dimas


Ramon Casas retratat per
Santiago Rusiñol. 1889.
Se sap, i s'ha escrit molt, sobre el fet evident de que Ramon Casas  va ser un entusiasta de l'esport de la bicicleta, convertint-se en un dels dels primers "burgesos" que la van utilitzar per circular per la ciutat de Barcelona. A aquesta afició hi va aconseguir enganxar altres dels seus amics, els quals, com és el cas de Rusiñol, fins i tot el van retratar al costat del seu "cavall de ferro", nom amb el que es referien a la bicicleta.  

L'any 1889 va ser la famosa, i accidentada, excursió de Santiago Rusiñol i Ramon Casas en bicicleta entre Barcelona-Vic-Barcelona, de la que se'n va escriure una àmplia crònica a La Vanguardia del 21 de setembre, un text escrit per Rusiñol que anava acompanyat de diversos dibuixos realitzats pel mateix Casas. A aquesta excursió li van seguir moltes altres, tant pels voltants de la ciutat de París, com per terres catalanes.


En el llibre de l'editorial Acontravent Les set vides de Pere Romeu, el seu autor, Josep Bargalló fa referència àmplia a aquesta afició conjunta dels tres amics (Rusiñol, Casas i Romeu). Explica que eren conegudes i comentades les sortides de Casas i Romeu en tàndem per la ciutat de Barcelona, tot i que a dia d'avui no ens en queda cap constància gràfica, més enllà del quadre del Tàndem. 

Santiago Rusiñol, a Sitges, va participar en la cursa de "velocípedos o cintas" que es va organitzar durant la Festa Major de 1896. En aquest acte van participar molts joves del poble. Ricard Roig i Daniel Robert van concursar amb un tàndem, i amb les bicicletes noms coneguts com Amell, Francesc i Pere Catasús, Llopis,  Josep Mirabent, Josep Soler o Josep Selva, entre d'altres. Rusiñol va quedar en 7a posició aconseguint 3 cintes.

Ramon Casas retratat per Santiago Rusiñol, tot i la J
q apareix a la publicació Barcelona Cómica del mes
de gener de 1893.
Durant els primers dies d'estiu de 1897 Santiago Rusiñol es trobava a Sitges recuperant-se d'una recaiguda de salut. A La Veu de Sitges del 13 de juny de 1897, un dia després de la inauguració oficial del la cerveseria de Els Quatre Gats, es publica la notícia de les diverses visites que va rebre a la seva casa, el Cau Ferrat, entre les quals destaquen les de Joaquim Casas de L'Avenç, la del filòleg francès M.R. Foulche-Delbosc. La nota acaba dient: 

"També hem tingut el gust de saludar al nostre amic el distingit pintor Ramon Casas, que ha vingut dues vegades en bicicleta, Sport que cultivá un dels primers en Barcelona (sic)".

Dues vegades? 

Doncs no en devia tenir prou, i a la mateixa La Veu de Sitges del dia 1 d'agost de 1897 llegim: 

"El diumenge passat, am motiu de celebrar lo seu sant el nostre estimat amich en Santiago Rusiñol, que's troba ja cuasi restablert de sa delicada salut, vingueren a saludarlo afectuosament el seu germà D. Albert am la seva apreciable senyora donya Paquita Soler; els nostres amichs de Tarragona Ruiz Porta, Ferrán y Cuchy; en Ramon Casas y en Pere Romeu, que vingueren montats en un bicicleta-tàndem; el distingit director de la Vanguardia D.M. Sánchez Ortiz y l'eminent pintor granadí senyor Guerrero que te'l propósit de passar una llarga temporada aquí a Sitges. També rebé la visita d'innumerables personas de totas les classes socials d'aquesta vila (sic)".

Així doncs, un mes després de les dues visites de Casas a Sitges en bicicleta, va tornar acompanyat de l'amic Romeu en tàndem.... la imatge exacta del conegut quadre que el dia 1 de juliol d'aquell 1897 ja estava, com a mínim, iniciat, tal i com queda escrit a la carta que El Cavallero Migifuz, segurament pseudònim del mateix Miquel Utrillo, publica a La Vanguardia d'aquell dia. Sota el títol de Els IV Gats (1) i fent referència a la taberna de le Chat Noir  de París, llegim:

"Así como V.M tuvo el divino Willette para exornar la casa con retablo de los gatunos amoríos bajo la noche lunar, no ha faltado aquí un maestro pintor como Casas que representase las carreras sobre el caballo de acero, rindiendo homenaje al espíritu ciclista de los días que corremos". 

Les excursions ciclistes estaven molt de moda durant aquells darrers anys del segle XX. Eren molts els esportistes amateurs que  venien a Sitges per la carretera de les Costes, i tornaven a Barcelona, els més valents desfent el camí fet, i els altres amb el tren, on podien pujar les bicicletes. 

Els esportistes aprofitaven el viatge a Sitges per vistar el Cau Ferrat i altres entitats del poble, com per exemple alguns dels membres de la Sociedad de Velocipedistas de Barcelona que a principis de juliol de 1896 van passar pel Cau i el Retiro, abans de tornar, per les Costes, a Barcelona. Entre els aquests sportmen hi havia el sitgetà Pere Catasús Ferrer, i altres noms com Josep Bertran, Lluís Regordosa, Enric Borràs....

Un altre exemple d'aquestes expedicions ciclistes és la que es va realitzar el 25 de juliol de  1898 un club Ciclista de Vilanova i la Geltrú i en la que hi participava Pere Romeu, el qual, tornant de l'excursió a Reus, va aprofitar el pas per Sitges per fer quedar-s'hi unes hores i visitar els coneguts de la vila, que n'eren molts. 

Pel que sembla, durant els darrers anys del segle XIX i els primers del XX, a la carretera de les Costes hi havia més trànsit de bicicletes que als carrers d'Amsterdam. El fet de que els automòbils encara no dominessin les carreteres donava certa tranquil.litat als ciclistes, però amb l'arribada de la moda dels cotxes, els viatges ja no deurien ser tan plàcids. Un exemple és l'accident que va tenir lloc a les Costes el 16 d'abril de 1916, un fet que explico en el primer àrticle del meu Any Ramon Casas.

Pd. No us puc assegurar que aquesta sigui la darrera píndola!!! ;-)



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada