19 de gen. 2009

POC A POC ANEM TRAIENT ESPINETES......



Avui començo el meu escrit amb aquesta bella foto del Passeig Marítima amb la Casa Brujas, obra de 1921 de Josep Maria Martino, com a protagonista, que m'ha enviat Vicenç Morando. Em serveix per fer una rectificació, ja que fins sempre que feia referència a aquesta casa jo li donava el nom amb el que era coneguda popularment, La Reserva, nom de l'hotel que la va ocupar cap a la dècada dels 70. Però durant la conferència un sitgetà que va néixer en aquesta casa em va demanar que l'anomenés amb seu nom original, los Geraneos, i a partir d'ara aquest tornarà a ser el seu nom en el meu catàleg de les obres de Martino.
Per fi m’he pogut treure part de l’espina, o l’espineta ( com he sentit avui) de l’homenatge a Josep Maria Martino, exposició que tot i els meus esforços finalment no es va poder dur a terme l’any 2007.
El divendres vaig tenir la oportunitat de realitzar una conferència al Cau Ferrat on vaig intentar fer un resum de la vida i obra de l’arquitecte Josep Maria Martino. Haig de confessar que era la primera vegada que feia una conferència, i que em dirigia a tanta gent; és difícil i com a experiència és alliçonador, però ara per ara necessito molt de rodatge, i més des de que m’he sentit en el resum de la xerrada que Radio Maricel ha transmès aquest matí.
Tant a la presentació que en fa Vicenç Morando, com la que va fer Anna Llanes, conservadora del Cau Ferrat, no queda clar quina va ser la causa per que finalment no es fes l’exposició sobre Martino. M’imagino que va ser un tema pressupostari, ja que a mi mai se’m va dir res, ni si seguia endavant el projecte ni si es tenia anul·lar... ja vaig deixar de treballar en ell per pur instint ...., ja que sinó encara estaria esperant davant del Saló dels Vaixells. Per això jo dic que l’homenatge a Martino no es va fer per “silenci administratiu”. Dubto que fos un tema de falta de diners, ja que es tractava d’un projecte amb un pressupost molt reduït, sobretot si el comparem amb els 300.000 euros que l’Ajuntament de Sitges té previst gastar per a participar en una exposició on volen explicar als propis americans, i des de Sitges, la figura de Martin Luter King. No creieu més intel·ligent i lògic buscar formules per explicar als sitgetans la nostra pròpia història?. Ah, i mentre gran part de l’Ajuntament estan als EEUU, gaudint d’un moment històric com és la presa de possessió d’Obama, al Cap de la Vila s’hi continuen col·locant aquelles pedres, una elecció que al meu gust és horrorosa. Que té de dolent l’asfalt o les pedres?. No hi trobo cap mena de gràcia al nou (o ja no tan nou pq és molt semblant al del carrer Àngel Vidal) paviment.

Per cert... està bé el solar que ha quedat al carrer Sant Josep cantonada Sant Gaudenci.... on hauran anat a parar les pedres de l’arc de la porta?, i no us podeu imaginar la quantitat d’”afegitons” que m’he trobat al anar a fotografiar alguns dels edificis de Martino per a la conferència... apareixen com bolets i són massa evident per no haver estat vistos per ningú.
Carrer Sant Josep abans de tirar les dues cases de l'any 1799 a terra

Carrer Sant Josep vist des del Museu Romàntic amb el solar al fons


Afegitó a la casa de Josepa Brell Vidal carrer Joan Tarrida, obra de Martino (1924)

Canviant de tema. Ja fa un temps que denuncio la situació lamentable en la que es troba un “sense sostre” que des de fa uns anys volta pel poble i que darrerament ha trobat en el Mercat Antic el seu espai. En un post anterior hi vaig publicar una imatge d’aquesta persona estirada en un dels bans de la Plaça Industria. No les busqueu, ja que les he retirat. Un “lector” del blog em va enviar un missatge per dir-me que si no retirava la foto em denunciaria a la Policia Local de Sitges, ja que li havia preguntat al personatge en qüestió si tenia permís seu i ell li havia dit que no.

Potser és il·legal publicar una foto d’una persona en un espai públic com és un carrer, i com no tinc cap interès de fer mal a ningú, i menys de tenir cap mena de problema, he retirat la imatge. Les meves opinions (crítiques per alguns), tenen una clara voluntat de denuncia i cap de sàtira.

El que si que m’ha sobtat és que des de Facebook, plataforma de la que confesso sóc una gran fan, i on ja m’he unit a diversos grups relacionats amb Sitges com la del “retorn del canó”, “la plataforma per salvar l’Autòdrom”, o “Sitges avorrit”, iniciativa molt original i que té la finalitat de trobar llocs i activitats diferents per a gaudir del nostre poble, hi hagi un grup tan inversemblants com el de “Pablo, te queremos con techo”, i a la que ja s’hi ha unit un bon nombre de persones. No tinc res a dir, però ens ho hauríem de pensar abans de crear un grup o de decidir formar-hi part.

2 comentaris:

Joan Tutusaus ha dit...

Felicitats pel teu bloc. Més enllà dels temes urbanístics, interessants però de difícil resolució, sobre la qüestió de la privacitat, no trobo que hi hagi cap il.legalitat en publicar una fotografia d'una persona major d'edat en un espai públic. Mal aniriem!
A més, no se jo si la policia local té competències en la matèria...

Xavier S.C. ha dit...

Coincideixo amb tu que el nou paviment del Cap de la Vila i carrer Jesús que per el moment hem sembla horrible, molt semblant al carrer Àngel Vidal... i sincerament m'esperava alguna cosa millor com el que van fer al barri de la Geltrú, aquest si que es un bon paviment, sota el meu punt de vista clar.

Per cert, gràcies pels comentaris i pels ànims.

Publica un comentari a l'entrada