11 de des. 2008

Cronologia d'Artur Carbonell i Carbonell


1906
Artur Carbonell i Carbonell neix en una casa d’ “americanos “ del carrer Illa de
Cuba de Sitges el 31de Gener. Fill de Pere Carbonell i Mestre i de Sebastiana
Carbonell i Termes.

1915
Des de molt jove ja té contacte amb el món del teatre i de la pintura. Fa un viatge
per Madrid, Toledo, El Escorial i Aranjuez. A la capital de l’Estat anirà a visitar El
Museo del Prado i assisteix a una representació dels Ballets Russos al Teatro Real
de Madrid.

1920
La família Carbonell s’instal·la a Barcelona, fet que no impedirà que segueixi una
forta relació entre Artur i el poble de Sitges.

1923
Un cop acabada la seva estància en el “Instituto General i Técnico” de Barcelona,
institució en la qual estudia el batxillerat, Carbonell entra a cursar la carrera
d’arquitectura, però la deixa poc desprès. Aquesta experiència és molt
important en la obra pictòrica d’Artur, ja que els coneixements adquirits en
assignatures com dibuix tècnic i artístic, geometria ...., els posa en pràctica als
seus quadres.
Artur Carbonell és un artista polifacètic. Un personatge destacat en el
camp de la pintura i en el del teatre, sobretot en la seva vessant de director escènic.

1925
Exposa per primera vegada, al Casino Prado de Sitges dins de l’ ” Exposició
Històrica d’Art Sitgetà “ que va ser promoguda per la revista cultural de la vila,
“L’Amic de les Arts “, i amb l’assessorament de Miquel Utrillo. Durant aquest
mateix any, Carbonell també participa en “L’Exposició Estudiantil “ que
organitza la galeria Dalmau de Barcelona, sala en la qual Carbonell exposarà
diverses vegades més al llarg de la seva carrera. Participa en les Exposicions del
Penedès que es celebren successivament a Vilafranca, Vilanova i El Vendrell.

1928
En el número 30 de “L’Amic de les Arts “, amb data del 31 de desembre,
apareix un article firmat per M. A. Cassanyes, en el qual es lloa la gran capacitat
pictòrica de Carbonell. Aquest escrit anava il·lustrat per dues obres surrealistes de
Carbonell; “El Circ “ i “Orfeu i Eurídice “.

1929
Durant el mes d’octubre , Carbonell, juntament amb el pintor Joaquim Sunyer, va
a París en “viatge d’estudis”. A la capital francesa, Artur es pot amarar
de l’art més avantguardista que es fa a Europa en aquest moment. Des d’aquest
any i fins a 1936, començament de la Guerra civil Espanyola, serà quan Carbonell
esta en un millor moment, tant en el camp pictòric com teatral.



1930
Al Setembre presenta, a l’escenari del Casino Prado de Sitges, l’ obra de
l’escriptor francès Jean Cocteau (1889-1963 ), “Orfeu “, estrenada a París l’any
1926. La representació d’aquesta obra a Sitges es considera que és la primera
vegada que s’estrena una obra d’avantguarda Espanya. Durant aquest any, Carbonell
fa la seva primera exposició individual en la Galeria Arenyes de Barcelona. El
ressò de l’èxit d’aquesta exposició arriba fins a les publicacions franceses. Un
exemple és el retall de “Comoedia “(sic) de París, que apareix en el setmanari “El
Baluard de Sitges “ (13 de desembre de 1931). Article que es titulava L’exposition
Carbonell a Barcelone”.

1931
L’artista segueix viatjant per Europa , i quan torna a Sitges es posa a dirigir
una nova obra de teatre. “Caps de Recanvi” de J. Víctor Pellerin . S’estrena
per primera vegada a l’Estat el 10 de Setembre al Prado de Sitges.
Com a pintor participa a la Primer Saló d’Independents de la Sala Parés de
Barcelona.

1932
És una data important pel que fa al món cultural europeu. Es commemora el
“Centenari de Goethe”, i Carbonell, el 23 de Febrer d’aquest any, és nomenat, per
la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat de Barcelona, “Mandatari a Sitges
del Centenari de Goethe a Sitges”. Per aquest motiu, el 10 de Setembre presenta
“Egmont”, al teatre Prado de Sitges, obra del gran dramaturg alemany.
També es nomenat assessor de la nova junta d’ADLAN, (Amics del Nou Art).

1933
Setembre. Presenta tres obres al teatre Prado; ”L’Indigent” de Charles Vildrac,
“Sopar d’Adéu” d’Arthur Schnitzler, i “Com ell va enganyar el marit d’ella” de
Bernard Shaw. Totes elles traduïdes al català per Carles Soldevila.
Exposa en les Galeries Syra de Barcelona, exposició organitzada per ADLAN,
en la qual hi torna a presentar el quadre titulat “El Circ”, clar representant de la
influència Surrealista en Carbonell.
També es poden veure quadres seus en el Segon Saló d’Independents de la Sala
Parés, en la segona Exposició de Primavera, celebrada a Barcelona i en la IIª d’Art,
organitzada per la Federació de Joves Cristians de Sitges.

1934
Josep Carbonell i Gener li encarrega el disseny de la portada del llibre
“Revolución Catalanista”
En sessió de Teatre Amateur, organitzada pel Lyceum Club de Barcelona al Teatre
Studium, sala propietat del joier modernista Lluís Masriera, Carbonell presenta:
“Un Caprici” d’Alfred de Musset, “Antonieta o la Tornada del Marqués” de
Tristan Bernard i “Com ell va enganyar el marit d’ella” de Bernard Shaw.
Participa en la tercera Exposició de Primavera celebrada a Barcelona, i en la IIIª
d’Art, organitzada per la F.J.C. de Sitges.



1935
Dirigeix tres obres més a la segona sessió de Teatre Amateur al Teatre Studium de
Barcelona. Aquest cop les obres representades són; “Abans d’esmorzar” d’Eugene
O’Neill, “Sopar d’Adéu” d’Arthur Schnitzler i “A la sortida “ de L. Pirandello.
Participa en al IVª Exposició d’Art de la F.J.C. de Sitges.

1936-1938
Torna a presentar obres el la sessió de Teatre Amateur del Teatre Studium de
Barcelona. Dirigeix, dissenya i fa els decorats i figurins per a “Davant de la mort”
d’A. Strindberg, “Un prometatge” d’Anton Txèchov i “L’innocent” de René
Lenomand
Participa en l’exposició del Grup Logicofavista organitzada per ADLAN.
Aquest Vantguardisme en les obres que presenta Carbonell es trenca de cop amb
l’arribada de la Guerra Civil Espanyola, en la qual ell participa activament. Es
conserven dibuixos que va fer durant els anys de la guerra i que enviava a casa seva.

1939
Un cop acabada la Guerra Civil, Artur torna a Sitges i continua dedicant-se a la
pintura i al teatre, tot i que a partir d’aquest moment s’interessa molt més pel
segon camp, tot i que es dedica a obres clàssiques del teatre espanyol, ja que la
censura de Franco posa molts impediments a seguir les tendències vantguardistes.
Al mes de desembre, presenta al Teatre Prado de Sitges “El cuento del lobo” de
F.Molnar

1940
El 3 de gener, Carbonell és nomenat per la Diputació de Barcelona, professor de
dibuix i realitzacions escèniques de l’Institut del Teatre. A l’estiu d’aquest any,
presenta en el Teatre Prado de Sitges, “Las Aceitunas” de Lope de Rueda i “El
Gran Teatro del Mundo“ de Pedro Calderón de la Barca, obra que portarà a
diferents escenaris de Catalunya durant els següents anys. Aquest cop, la
representació va en benefici de la reconstrucció de la Capella del Santíssim
Sacrament de la Parròquia de Sitges, que havia estat devastada durant la guerra.

1941
És en aquests anys quan Carbonell coneix Marta Grau, Catedràtica de
l’Institut del Teatre i del Conservatori del Liceu, i s’uneixen per fundar la seva
companyia, Teatro de Arte. La primera obra que presenta la nova companyia és
“La discreta enamorada” de Lope de Vega.
El director presenta per primera vegada un espectacle musical, “Sitges 1900- 1914”,
sota la direcció musical del mestre Manuel Torrents Girona. Aquest és un fet que es
succeeix cada setembre. En ells intervenen un grup de teatre d’aficionats del
poble. Un cop més, l’escenari triat per Carbonell va ser el del Teatre Prado de Sitges.

1942
Presenta dos olis figuratius en l’Exposició de Belles Arts de Barcelona.
Coneix al dramaturg nord-americà Tennessee Williams, autor de “El Zoo de
Cristal”, durant un viatge que aquest fa per Espanya.


1944
Exposa a les Galeries Pictoria de Barcelona. Les obres que s’hi poden veure són
17 olis i 13 dibuixos. Un quadre que forma part de l’exposició, “Nena de dol”, és
adquirit per l’Ajuntament de Sitges, sota l’alcaldia de Felip Font Soler, per
incrementar la col·lecció de la pinacoteca del poble.
Carbonell segueix dirigint obres amb la companyia que posseïa amb Marta
Grau, com “Eco y Narciso” de Calderón de la Barca al Teatre Principal de Terrassa,
primera vegada que la companyia surt fora de Barcelona, “Sponsus”, drama litúrgic
medieval, al Palau de la Música...
Cada setembre segueix fidel a la presentació dels seus espectacles musicals en el
Casino Prado de Sitges.

1945
Al mes d’agost exposa a les Galeries Xarmada de Sitges.
Amb el Teatro de Arte, estrena al Teatro Barcelona i en sessió única, “Navidades en
la Casa Bayard” de Thorton Wilder, i la tragèdia d’Eurípides, “Medea”.
Mor la seva mare, Sebastiana Carbonell.

1946
Aquest any, torna a exposar a la Galeria Xarmada de Sitges.
En sessió de l’Institut del Teatre, dirigeix “El Pozo amarillo” de J.Carmón Aznar, i
Amb el Teatro de Arte “El Tiempo es un sueño” de H.R.Lenormand i
”O’Flaherty, V.C” de Bernard Shaw.
Al Teatre Prado presenta “La Nit de l’Amor”, una obra de Santiago Rusiñol, artista
que, al igual que Carbonell, repartí la seva vida entre la pintura i el teatre.

1947
Per commemorar el IIº aniversari de la mort de Goya, fa una conferència a la
Biblioteca Santiago Rusiñol de Sitges, “Goya, David y su época. Paralelismos entre
dos vidas cruzadas”.
A l’escenari del Prado estrena una obra del controvertit dramaturg Federico Garcia-
Lorca, “Doña Rosita, la Soltera o el Lenguage de las flores” de 1900.
El 25 de febrer presenta l’espectacle “Varietè 1900-1947” al Teatre Calderón.

1949
En sessió de l’Institut del Teatre, dirigeix “Asesinato en la Catedral” deT.S.Eliot,
escriptor que havia estat guardonat amb el Premi Nobel un any abans. Té com a
escenari la Plaça del Rei de Barcelona.
Presenta en el Prado de Sitges l’espectacle musical “Sitges 1949”.

1952
És nomenat sots-director de l’Institut del Teatre, entitat que es passa a anomenar
“Escuela Superior de Arte Dramático”. Carbonell s’encarrega de la càtedra de
Realitzacions Escèniques.
En motiu del XXXV Congrés Eucarístic Internacional celebrat a Barcelona, dirigeix
els autos Sacramentals Al·legòrics de Calderón de la Barca, “El Pleito matrimonial
del cuerpo i alma”, davant del Temple de la Sagrada Família, i “El Gran Teatro
del Mundo” al Saló de Sant Jordi del “Palacio Provincial”.


1955
Any en el qual celebra els seus 25 anys en el món del teatre. En el seu honor els
alumnes de l’Institut presenten l’obra de Li-Hsing-Tao “El Círculo de Tiza”.
Pel mateix motiu, a la Sala d’exposicions del Museu d’Arts Escèniques de
Barcelona, es va presenta una exposició de figurins fets pels alumnes de l’Institut.
Carbonell dirigeix una altra obra de Lorca, “La Zapatera Prodigiosa”.

1956
El 13 de Setembre, i dins dels actes de commemoració dels 25 anys de la mort de
Santiago Rusiñol, Carbonell organitza al Teatre Prado de Sitges una sessió única en
la qual es presentaven tres obres de l’artista modernista; “Dol d’alivio”, “La casa
de l’Art” i “”Gente Bien”.

1959
Al Prado es presenta un dels últims muntatges dirigits per Carbonell, es tracta de
l’obra del dramaturg nord-americà Tennessee Williams, “El Zoo de Cristal”.

1961
Presenta el seus últims muntatges a l’Institut del Teatre. Es tracta de dues obres de
Text, “Los milagros del Jornal” de Carles Arniches i “Com ell va enganyar el
marit d’ella” de Bernard Shaw, i d’un espectacle musical, “Festival 1961”.

1971
La Diputació de Barcelona li concedeix la Medalla al Mèrit de l’Institut del Teatre.
Per celebrar-ho, el grup de Teatre del Patronat de Sitges presenta al Prado, l’obra
“Gente Bien “ de Santiago Rusiñol.
A finals d’any rep la Medalla d’Argent al Mèrit Cultural de l’Ajuntament de Sitges,
i és nomenat Soci d’Honor del Casino Prado de Sitges.

1973
El dia 1 d’abril, Artur Carbonell mor a Sitges a l’edat de 67 anys.

1977
En motiu de la celebració a Sitges del Xº Festival de Teatre, es fa un homenatge a la
persona de Carbonell. La portada del programa és un dibuix del pintor. Durant el
Festival s’organitza una exposició de quadres de l’artista en l’Estudi Vidal de Sitges.

1982
L’Ajuntament de Sitges acorda donar el nom d’Artur Carbonell a l’avinguda
anteriorment anomenada de la “Pujada de l’Estació”.

1998
Per commemorar els 25 anys de la mort de Carbonell, el Grup d’Estudis Sitgetans
organitza una exposició amb obres del pintor, i un cicle de Conferències que tracten
diferents aspectes de la vida, obra pictòrica i teatral de Carbonell.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada