29 de jul. 2008

"No permitamos que la rapacidad y el desmesurado afán de lucro de unos pocos destruya el patrimonio de todos". Josep Ensesa, 1963


Avui a la Vanguardia s'ha publicat aquest interessant article sobre el moment del Noucentisme a S'Agaró. L'ambient que ens descriu Josep Payà segurament era el mateix que es vivia a Sitges a mitjans dels anys 20, moment de gran auge pel que fa al projecte de Terramar. Hi ha moltes coincidències amb el nostre poble: un home que vol aconseguir el seu somni de crear una ciutat-Jardí, arquitectes de gran renom participant activament en el projecte, i una necessitat inqüestionable de fer respectar el nostre patrimoni arquitectònic. La frase de Josep Ensesa que ens serveix de títol al post d'avui m'ha frapat i trobo que té una gran vigència.
Val la pena sumergir-nos en aquell món durant uns minuts....



Ensesa alertó, ya en 1963, del peligro de que "el desmesurado afán de lucro de unos pocos destruya lo que es patrimonio de todos"
Josep Playà Maset

La pensión completa en La Gavina costaba al abrirse 28 pesetas; hoy, dormir en una suite cuesta 350 euros

Si hay un rincón de la costa catalana que responde a los parámetros de aquel selecto grupo de patricios que en 1908 idearon el nombre de Costa Brava, este es S´Agaró. El empresario Josep Ensesa i Gubert diseñó a mediados de los años veinte, en un promontorio yermo comprado por su padre, a unos dos kilómetros de Sant Feliu de Guíxols, entre las playas de Sant Pol y Sa Conca, una ciudad jardín que llevó a cabo el arquitecto Rafael Masó.

Aquella urbanización noucentista tomó el nombre de un torrente que divide los términos de Sant Feliu y Castell d´Aro. Se dice que la primera vez que el nombre salió a la luz fue en 1928 cuando se escogió como destino de las excursiones marítimas que organizaba la agencia Viatges Blaus. Un año después se inauguraba el servicio de autobuses Pullman entre Barcelona y S´Agaró.

Ensesa durmió por primera vez en su residencia de Senya Blanca, en S´Agaró, la noche del 24 de julio de 1924 en una casa que aún necesitaba de la cisterna y del petromax y el acetileno porque no había ni agua corriente ni electricidad. Pocos años después la montaña empezó a poblarse de chalets de las más distinguidas familias barcelonesas. Se atribuye a Josep Ensesa la frase "nosaltres el catalanisme el farem amb pedres" para reivindicar su compromiso en plena dictadura de Primo de Rivera.

El 3 de enero de 1932 abrió sus puertas el lujoso hostal de La Gavina, aunque tardó dos meses en llegar el primer cliente a una de las once habitaciones. La pensión completa costaba 28 pesetas diarias (actualmente dormir en una suite son 350 euros). En poco tiempo se convirtió en un hotel de referencia internacional. La Revista de S´Agaró,que publica su primer número en 1935 bajo la dirección literaria de Carles Sindreu y la artística del cartelista Enric Moneny, es un reflejo del lujo que acompaña este hostal, de sus fiestas, de los concursos de tenis, de las regatas. Un fatídico 19 de julio de 1936 se inauguró la Taverna del Mar, junto a los baños de Sant Pol. Poco después el hotel era incautado por la Generalitat.

Ni la muerte del arquitecto Rafael Masó, sustituido por Francesc Falguera, ni la Guerra Civil interrumpieron el proyecto, pero aislaron más el "bell redòs de la Costa Brava" (primer eslogan de S´Agaró).

Ensesa prosiguió con su sueño y en 1959 se completó el camí de ronda,para el cual tomó modelo del camino que rodeaba el lago Leman, en Lausana. En el paseo se colocaron algunos escalones para garantizar que ni los ciclistas molestarían. Otros arquitectos, como Coderch y Sibils, se sumaron también al diseño de esta ciudad. "S´Agaró es el fenómeno urbanístico mayor, más inteligente y más confortable de la Costa Brava", escribió Josep Pla. Aun así, en los años 60 y ante el crecimiento urbanístico, reflejado en la vecina Platja d´Aro, el propio Ensesa - que había resistido ofertas para vender el hotel a la cadena Hilton y para construir con más densidad- lanzó un grito de alarma. En La Vanguardia (18/ VII/ 1963) advertía que "el paisaje de la Costa Brava es una obra maravillosa de la Naturaleza que corre gravísimo peligro". Y concluía: "No permitamos que la rapacidad y el desmesurado afán de lucro de unos pocos destruya lo que es patrimonio de todos". Eran ya los años del turismo de masas que chocaba con esa opción elitista tan bien representada por La Gavina. Pocos libros de firmas pueden reunir a políticos como Franco, Husein de Jordania, la reina de los belgas o Azaña, junto a famosos como Liz Taylor, Chaplin, Claudia Cardinale o Cole Porter. En su comedor se han visto cenas íntimas entre Humphrey Bogart y Lauren Bacall, pero también célebres borracheras como las de Orson Welles y John Wayne, de quien aseguran que se fue sin pagar.

Las misas en catalán de Senya Blanca

]"S´Agaró és Ensesa i Ensesa és S´Agaró". Con estas palabras abrió Enric Llaudet, presidente del Barça, un parlamento de homenaje a quien fue el promotor de S´Agaró, Josep Ensesa i Gubert. L´avi de Senya Blanca imprimió un carácter propio y único a esta urbanización.

El periodista Jaume Arias, que fue director de la revista S´Agaró en una segunda etapa iniciada en los años 50, cuenta que en una ocasión estuvo en La Gavina el alcalde de Córdoba y yerno del ministro de Obras Públicas de Franco, el conde de Vallellano.

- Quiero felicitarlo por sus instalaciones, señor Ensesa, pero tengo un reparo. La misa a la que acudí el domingo era en catalán. ¿No puede hacer nada?

A lo que un Ensesa impertérrito, contestó: - Imposible, con la Iglesia hemos topado. La liturgia depende del obispo. En cambio, usted quizás podría hacernos un favor si intercediera ante su suegro, porque esta carretera de acceso es un desastre...

En los años difíciles de la posguerra, con el catalán prohibido, el gobernador civil de Barcelona Wenceslao González Oliveros quiso cambiar la denominación catalana de Hostal de La Gavina. Ensesa se fue a ver al director general de Turismo con un diccionario. Por un lado le argumentó que hostal era sinónimo de hotel o posada, y en cuanto al nombre resulta que gavina en castellano antiguo puede ser también "el macho cabrío de la gaviota". Y gracias a esa treta el nombre de La Gavina ha permanecido.

1 comentari:

jaume prat ha dit...

Felicitats!
No tan sols per parlar de S'Agaró, un dels projectes fonamentals del noucentisme català, sino per parlar, també, del seu promotor.
Josep Ensesa no tan sols fa s'Agaró. Prèviament deixa equipaments, habitatges i la seva pròpia casa a Girona (ara convertida en conservatori municipal de música, exemple interessant d'arquitectura clàssica a la carretera de Barcelona, ampliada pel propi Masó amb una interessant tanca noucentista). La Senya Blanca, per bé que gairebé invisible des de la resta de S'Agaró, és encara l'edifici més bonic del conjunt, i la seva inexpugnabilitat la fa encara més atractiva. Remarcable és, també, la casa que Masó construeix per ell mateix, i molt atractiva da de Coderch.

Assenyalo un més que probable error: el Francesc Falguera de que parlen a l'article és més probable que es converteixi en Eduard Folguera. Tot i que també hi va treballar Adolf FLorensa. L'un va succeïr l'altre, però no recordo en quin ordre cronològic. Cap dels dos superarà (ni tan sols igualarà) les intervencions de Masó en qualitat, però sí puc assegurar al 90% que qui acaba el camí de ronda és Florensa. Actualment està perfectament conservat, i Pere Riera el va restaurar als anys 90, mantenint els famosos graons. Divertit és, també, que hi ha trossos de mar privatitzats, és a dir, que hi ha parcel.les que arriben al mar i tenen una servitut amb aquest camí de ronda, sempre respectada, que les humanitza.
Remarcable és l'església del conjunt, de Folguera, tota blanqueta ella, al cim d'un pujolet, de proporcions modestes i un classicisme refinat, potser una mica ranci, però que no ofen pel seu agermanament exquisit amb la vegetació, les vistes, el sol. Tota ella està pintada de blanc nuclear i coberta amb teula vermella.
La casa de Coderch és, per cert, exquisida, i acaba l'urbanització pel nord. Queda pràcticament amagada, però des del camí de ronda se'n veu una part. A l'accés hi presenta només un atractiu joc de cobertes invertides, acabades en grava, i unes iuques crescudes mol maques. L'arquitecte no sembla que necessités tallar cap pi per posar allà un habitatge enorme. No lluny d'allà hi ha uns apartaments per us propi de Roser Amadó i Lluís Domènech interessantíssims, un edifici molt petit i fora de la urbanització.

Per desgràcia, el problema principal de S'Agaró no és tan la urbanització (que, gràcies als seus elevadíssims preus, no està malament encara) com el seu entorn, ja irremiediablement degradat. Fins i tot, a dos passos de l'urbanització (d'allà a la Gavina no hi ha més de mig quart a peu) hi ha construït el que potser sigui el més dolent dels arquitectes catalans: José Manuel Infiesta, que hi té unes aparellades que semblen talment el castell dels clicks de Playmobil.

S'Agaró és un patrimoni comú atípic. Només és disfrutable per uns pocs, i les zones visitables i servides són escasses, però, tot i així, es tracta d'una intervenció exemplar, reivindicable i que és realment una pena que no s'hagi repetit enlloc més amb aquesta qualitat.

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