29 de maig 2008

VIL.LA FLORIDA, UN REDESCOBRIMENT


Durant molt anys la visió d’aquest edifici es va convertir en un fet recorrent del meu dia a dia. Quan pujava cap a l’escola, el Jesús Maria del Passeig de Sant Gervasi, l’autobús número que m’hi acostava, el 59 o el 64, tenia una parada gairebé al davant de la seva porta de ferro del carrer de Muntaner. Era una casa abandonada, vella i atrotinada amb un immens jardí que l’envoltava. Era un espai màgic i ple de misteri que més d’una vegada m’havia portat a preguntar-me el perquè del seu abandó. Però no us espanteu, en aquell moment la meva obsessió per la conservació arquitectònica encara no havia explotat, sinó que els meus pensaments fantasiejaven sobre una vida idíl·lica amb aquella preciosa casa com escenari principal.


De tornada a casa gairebé sempre ho feia a peu. Baixava el carrer Muntaner fins a Descartes, i segons els meus interessos anava passant d’una vorera a l’altra. Un cop tombada la Plaça Bonanova sempre anava pel costat de Girona. Davant de la casa abandonada, en la que hi havia una indicació que feia referència a la seva utilització com a seu de l’antiga Escola de Puericultura de Barcelona, hi feia una parada per badar a través de les reixes de ferro que permetien intuir l’existència remota d’un bell jardí ple de flors i grans arbres. La presència constant de gats em servia per baixar dels núvols i sortir dels meus pensament romàntics.


El temps ha anat passant. L’escola es va acabar, i amb ella el meu trajecte diari. Però el fet de viure al barri ha servit per no perdre del tot el contacte amb la Vil·la Florida. He seguit de lluny la seva restauració, però avui la meva condició de mare, m’ha portat al seu interior. Després de gairebé vint anys, per fi aconseguia creuar la porta de ferro i pujar pel petit desnivell que separa el carrer de l’edifici principal. M’he quedat gratament sorpresa per la qualitat de la restauració realitzada a la Vil·la i els treballs d’adequació a la seva nova funció com a Centre Cívic, sinó que la urbanització del jardí és esplèndida.


Però aquí no queda la cosa. Al entrar dins del Centre per demanar informació sobre l’edifici m’han donat un “pamflet”, nom que li ha donat el nou de la recepció, que podríem qualificar d’un “gran llibre” que ens proporciona moltíssima informació sobre la història de Sant Gervasi a través de la evolució soferta per la propietat dels terrenys que actualment ocupen Vil.la Florida.
Aquest llibret és un exemple claríssim de que es pot portar a terme un treball històric rigorós i de gran qualitat, sense tenir que disposar d’un gran pressupost.

4 comentaris:

Isabel ha dit...

en aquest lloc i vaig passar un any estudiant quan era " Escuela Nacional de Puericultura" llavors era el any 1978 i et puc dir que era un lloc molt bonic, tan el jardí com al interior de la vil.la , encara recordo els noms de alguns dels nens i nenes que i anavan a aquesta escola...records macos!!!! Salutacions !!!!

Criticart ha dit...

Moltes gràcies Isabel per haver entrat al bloc i deixar el teu comentari i record!!! Si un dia trobo alguna foto antiga, la penjaré aquí per a poder recordar edificis importats personal i patrimonialment!!! Benvinguda!!!

jordi ha dit...

Acabo de descobrir el teu bloc. Felicitats!!
Se m'ha girat feina i lectura per dies.
Però no puc estar d'acord amb la teva visió del jardí de Vil•la Florida. El jardí no només no s'ha restaurat sinó que es van destruït tots els elements que el caracteritzaven. Un jardí no només es composa de vegetació.
Es va perdre l’oportunitat de restaurar un magnífic jardí, i de conservar un altre porció del nostre patrimoni.
Et convido a visitar http://jardinsipatrimoni.wordpress.com/

Criticartt Beli ha dit...

Moltes gràcies Jordi!!!! només tens 367 entredes per davant! ;-))) Estic totalment d'acord amb tu!!! aquesta entrada la vaig escriure ara fa 5 anys i durant aquest temps les noves construccions a Vil.la Florida s'han carregat gairebé tot l'encant del jardí original!!!! però et puc assegurar que també amb aquests darrers anys m'he convertit en una experta en projectes genials que es converteixen, per art de màgia? en projectes il.legals i que van contra el patrimoni!! Molt bon bloc el de jardins i patrimoni..... et deixo un altre que també et pot interessar i on coneixeras una de les meves lluites.... www.plataformasitges.blogspot.com
Fins aviat i de nou, moltes gràcies!!

Publica un comentari a l'entrada