6 de maig 2008

L'ENIGMÀRIUS. ELS NOMS PROPIS ALS MOTS ENCREUATS


Des de petita a casa meva havia vist discussions per veure qui feia els “mots”. La meva avia Momi es despertava de bon matí i el primer que feia era baixar les seves llargues escales per arribar a la porta i retrobar-se un dia més amb La Vanguardia, i amb el diari a les mans es dirigia al bar a prendre el seu tallat. Era fàcil saber si seria la primera en arribar, o ja hi trobaria a la Tia Florència, nomes calia veure si ella ja havia recollit el seu exemplar deixat a la barana del primer tram d’escala. Segur que mai s’haurien pres la Vanguardia, no sols eren bones cunyades, sinó que tota la vida van demostrar ser unes envejables veïnes, però el diari era un dels seus bens més apreciats. Pensareu, obsessives per estar al dia?, docs no, eren unes addictes als mots encreuats de Tisner. La seva passió per aquest joc era tant, que quan la tia Florència ja casi no hi veia res, la seva tristesa era que ja no podria fer els mots, però anava equivocada, cada matí li fotocopiaven els mots en “talla XXL” i així ella va poder seguir fins poc abans de morir.


Ja ho diuen que l’home imita el que veu, i aquesta qualitat a vegades és bona i altres és nefasta, però per sort a mi em va entrar la curiositat per saber que hi treien de jugar amb les paraules i des de fa molts anys cada matí compro La Vanguardia amb un objectiu clar: trobar-me amb els mots encreuats de Màrius Serra.


És tot un repte que a vegades em relaxa i altre em posa a mil. Quin seguidor dels mots ( i segur que també dels Sudoku), no fa apostes vitals relacionades amb el fet d’omplir cada un dels quadradets?. Hi ha dies que, inconscientment, estic obsessionada intentant acabar la graella, ja que sense voler-ho m’he fet una promesa o he unit desig amb mots: “si aconsegueixo encertar totes les paraules segur que aprovo l’examen”.


Des de fa uns dies ja no sols m’obsessiona finalitzar els mots encreuats, sinó que estic intrigadíssima amb els noms i cognoms propis que Màrius Serra els proposa en el joc. Es tracta d’un “regal” que ens fa l’autor per ajudar-nos en el nostre ardu treball, però aquestes darreres setmanes he anat recollint aquest noms i no hi trobo cap relació. Es tracta d’identitats inventades?, o són amics de Màrius Serra?. Potser els col·loca aquí per recordar-los que encara no li han pagat un article o que tenen una cita (laboral) demà per la tarda?. No es tracta de noms simples i corrent, sinó que Serra s’hi trenca el cap. Els llegeixo i penso si conec aquesta persona, o es cosí d’algun amic meu amb el mateix cognom: Isabel Méndez Diosdado, serà de la saga dels actors?, Raquel Rodríguez Ulibarri és la neta del mític presentador d’Eurovisió?. I així molts altres com Oriol Freixes Domingo, Esther Álvarez Llaví, Óscar Jauregui Triay, Àlvar Escambell Pérez....., com podeu veure Màrius Serra ens presenta uns personatges, possiblement imaginaris, que podrien ser els noms perfectes per als protagonistes d’una novel·la, tot i que necessitaria saber alguna cosa més de la seva “vida”, per poder triar el gènere literari d’aquesta: romàntica, policial, de terror....

Bé, doncs la veritat és que m’encantaria saber si aquests noms tenen una identitat real, o simplement són fruit de la meravellosa ment de Màrius Serra. Si jo pogués treure l’entrellat d’aquest dilema, em tornaria a centrar en els mots encreuats, i potser serien més els dies en que la meva felicitat seria plena en veure tota la graella completa, fent que fins i tot m’atrevís amb els “crucigrames” en castellà, objectiu que el deixo per quan tingui més temps a la vida.

3 comentaris:

Beli ha dit...

Ah, en els mots del diumnege hi pareixen diversos noms, però em crida l'atenció el de Núria Ulibarri Pagès. Serà la mare de la Raquel Rodríguez Ulibarri, neta suposada del eurovisiu persobnatge?. Jo segueixo amb les meves històries.....
Beli

àlex ha dit...

considero que els mots encreuats de màrius serra són molt dolents (la vanguardia), sense interés, poca gràcia i repetitius

Anònim ha dit...

Més raó que un sant

Publica un comentari a l'entrada