20 de febr. 2007

Carta enviada al Sr. Salvador Tarragó director de SOS Monuments

Sitges, novembre de 2006

Apreciat Sr. Salvador Tarragó

Em dirigeixo a vostè, per demanar la seva col·laboració i la de l’associació SOS Monuments, en una “lluita” que des de fa uns anys sembla que porti individualment i que darrerament tinc la sensació de que no arribaré a guanyar mai.

La meva voluntat per conservar el Patrimoni Arquitectònic de Sitges sembla interessar a molt pocs, i tot i els meus intents (en forma d’articles), per implicar el poble en un fet més que evident, com és la pèrdua d’importantíssims edificis del nostre patrimoni arquitectònic i artístic, sembla que això no vagi amb ells.
Des de la meva posició com a membre independent dins del Consell de Cultura de Sitges he realitzat un estudi sobre la necessitat de conservació del patrimoni arquitectònic sitgetà (documents que li adjunto en aquest missatge), que proposa la implicació d’aquest consell a l’hora d’atorgar llicencies sobre edificis que estiguin dins del catàleg del patrimoni.

A Sitges hi ha molts edificis històrics i catalogats que es troben en un estat lamentable, i que si no s’hi actua aviat es perdran, convertint-se en un número més d’una llarga llista. Un dels darrers casos, que és el que em porta a enviar-li aquesta carta, és el que té com a protagonista una petita casa unifamiliar situada al Passeig Marítim nº 36 de Sitges: la casa Llopart, coneguda com Nurillar. L’edifici, que “va caure” durant el mes d’octubre de 2005, era un dels darrers exemples de casa racionalista que quedaven a Sitges. Dissenyada per Josep Alemany l’any 1934, destacava per les seves formes pures i per la seva simplicitat, característiques que molts no van saber apreciar, oblit que ha arribat fins al punt de que des de fa uns mesos en el terreny que ocupava s’hi està construint un nou edifici que poc té a veure amb l’original.

Individualment he intentat informar a la regidoria de Cultura i a l’Urbanisme, però l’una per l’altra, tot ha quedat en res, ja que el regidor d’urbanisme diu que tot és correcte i la de cultura s’ho creu. L’obra va estar aturada judicialment durant uns mesos, però com si res, se’ls hi va tornar a donar permís, i des de fa un temps els treballs han seguit endavant amb una velocitat impressionant.

En la fitxa d’aquesta casa del Catàleg de Patrimoni de Sitges llegim:

Nº d’identificació 372 i amb un nivell de protecció III: Manteniment del volum elements i color de la façana.

Jo conservo imatges de l’edifici original, tinc fotos de l’estat actual de la nova estructura, on s’hi ha afegit un pis més que segons l’ajuntament existia antigament .....
Estic disposada a col·laborar amb tot, però veig que necessito un recolzament en la meva “batalla” ja que individualment crec que no puc arribar molt més lluny i que el meu esforç és inútil.

Esperant la seva resposta i col·laboració

La saluda atentament

Isabel Artigas Coll
Historiadora de l’Art.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada