28 set. 2016

NOVA PÍNDOLA PER L'ANY RAMON CASAS. EL RETRAT DEL CERAMISTA JOSEP GUARDIOLA I BONET



Josep Guardiola i Bonet, artista, al seu taller del carrer Mozart de Barcelona.

Seguint amb els artícles que he anat publicant aquest darrers mesos,  com a píndoles de l'Any Casas (Ramon Casas vs Lluís Graner, A los toros o el quadre retallat, el retrat de la Senyoreta B, i el Senyor Bofill de Sitges) estudis que han tingut com a punt d'inflexió la Carta al President Puigdemont, avui torno a escriure un article que, al final, només és una reflexió sobre la necessitat de voler trobar resposta, ja sigui recorrent al coneixement dels experts, com a l'estudi i/o documentació, als dubtes que et puguin sorgir davant la visió i observació d'una obra (o qualsevol cosa amb la que et puguis creuar al llarg de la vida), tot i que sembli que aquests dubtes només els tinguis tu (o no). 

Durant aquest estiu, i dins dels actes de l’Any Ramon Casas,  diverses poblacions catalanes han presentat exposicions, conferències, rutes, etc.... Un d’aquests actes va ser l’exposició de reproduccions d’obres de Ramon Casas, algunes sembla que inèdites, a la Biblioteca de Navarcles. Entre les fotografies de quadres que allà es van mostrar em va cridar l’atenció el retrat del ceramista Josep Guardiola i Bonet, suposadament realitzat per Ramon Casas. 

Però què em va cridar l’atenció d’aquest retrat? i pq dic que és “suposadament” obra de Casas? A primera vista l’ estil, el dibuix, el color, i la manera de tractar el rostre que presenta aquest retrat em porta a pensar que potser no sigui realment una obra de Ramon Casas, tot i que la firma així ho indiqui, un fet no molt destacable si pensem en altres "suposades" obres de Casas també firmades, com les que publiquem ara aquí:




Ramon Casas va ser un gran retratista, qualitat i  capacitat que va quedar plasmada en la gran quantitat de retrats que l’artista va realitzar al llarg de la seva carrera, ja fossin al carbó, oli i/o pastel. Un projecte interessant són les dues sèries de retrats, més de 600 obres, en les que Casas va retratar figures destacades, majoritàriament homes, de la cultura, societat, política, economia.... catalana, espanyola, europea i en algun cas, fins i tot mundial. Un conjunt de peces, realitzades principalment entre els darrers anys  del segle XIX i els primers anys del XX, que formen part de la col.lecció del MNAC.

Si algú té temps i paciència de mirar un per un aquests retrats, no només acabarà sent un gran expert en l'obra de Ramon Casas, sinó que també se n'adonarà que la mà de Ramon Casas  no es “troba” en aquest retrat de Guardiola que es va presentar a Navarcles.... 

Pq, suposant que l’obra sigui de Ramon Casas, l'artista va "tallar" els peus del retratat quan no ho fa gairebé en cap altre dels retratats? I, com és que la firma es sobreposa al dibuix? No serà que originàriament el retrat de Guardiola era de cos sencer i que es va retallar per la part inferior, eliminant la firma del seu autor, firmant posteriorment amb el nom de R. Casas? 

Potser són únicament suposicions meves,  però pq pugueu tenir la vostra opinió, us deixo aquí aquest retrat del ceramista compartint espai amb altres retrats realitzats per Ramon Casas, uns dibuixos de semblant composició, posició... però, al meu entendre, de diferent execució.

Retrat de Josep Guardiola i Bonet atribuït a Ramon Casas





Josep Guardiola i Bonet (1869-1950)

Però un cop deixades de banda aquestes suposicions i/o especulacions sobre l’autoria real del retrat, la curiositat em va portar a voler saber més sobre la vida o obra de Josep Guardiola i Bonet. 

Tenia relació amb Navarcles, població que ha donat a conéixer aquest dibuix? Va ser Josep Guardiola amic de Ramon Casas? Quan es va poder realitzar aquest retrat, en el que apareix representat un home ja molt gran?... I a aquestes van seguir moltes altres preguntes, que em van portar a investigar una mica  a  Guardiola, reconegut ceramista, crític d'art, poeta, i a la vegada que un interessantíssim, però (encara) massa desconegut pintor i escultor. 


Aquí no m'allargaré a explicar la vida i obra de Josep Guardiola, m'ho reservo per a un article posterior, però familiarment no em consta cap relació directa amb Navarcles. 

Josep Guardiola i Bonet va néixer a la Vila de Gràcia el 27 de juny de 1869. Fill d’Anton Guardiola i Gorgues, nascut a Tàrrega (Lleida) el 8 de febrer de 1830, i de Josefa Bonet, procedent de la Vila de Cornudella (Tarragona). La parella va tenir vuit fills, dels quals només dos van arribar a l’adolescència, tot i que amb la mort de la filla l’11 d’agost de 1882, als 19 anys, només va quedar Josep. 

Cap a 1874 la família es va traslladar del carrer Argüelles al veí carrer Montmany, tot i que al cap de pocs mesos van tornar a canviar de domicili, passant a viure a la carretera de Mataró 265 del poble de Sant Martí de Provençals, on hi havien recol.locat la fàbrica tèxtil en la qual treballaven la mare i el pare, aquest últim, veler. 

Retrat de Jordi Guardiola Sallent, fill de
Josep Guardiola
A finals del segle XIX, quan els pares deixen la fàbrica, i amb la mort recent de la filla, la poca família que resta torna a la Vila de Gràcia, al carrer Bonavista 16, casa on, anys més tard, Guardiola viurà amb la seva esposa, Maria de l'A. Sallent i Bonet, i amb el fill de la parella, Jordi, que moriria el 3 d'agost de 1919 amb poc més de 15 anys, i quan ja havia començat a seguir les petjades artístiques del seu pare. 





Retrat de l'esposa Maria Sallent,
realitzada per Guardiola
l'any 1948.
Però abans d'aquest dur episodi, l'any 1911, i després de passar uns mesos molt apartat de la família degut al tifus que patia,  i que el va fer estar vuit mesos allunyat de la família i de la feina, la mort del seu sogre, el doctor Sallent, va suposar poder disposar d'una casa al carrer Mozart, on va poder instal.lar l'any 1914 el seu taller, un espai essencial per al creixement artístic de Guardiola. 

La Vila de Gràcia seria, doncs, el principal escenari de la vida de Josep Guardiola, ja que en ella hi va néixer, créixer, enamorar, casar, viure, plorar, treballar, crear, exposar..... i també hi va morir  el dia 31 de desembre de 1950 als 81 anys. 

No he trobat cap dada que m'uneixi Guardiola amb la població de Navarcles. La dada més propera ens porta a la farmàcia Esteve de Manresa, que durant la dècada dels anys 20 va encarregar a Guardiola els pots de ceràmica. Però la meva investigació encara no ha acabat.




I la relació amb Ramon Casas?

Durant el mes d'agost de 1928, en el Butlletí del Club Excursionista de Gràcia, el mateix Josep Guardiola escriu la seva autobiografia fins aquell moment, una història que va ser continuada pel seu gran amic Miquel Saperas, que l'any 1949 va publicar un petit "assaig biogràfic" del mateix Guardiola.

En ells es van enumerant els principals moments de la vida personal i artística de Guardiola, va fent referència als persones que en un moment o altre han passat "deixant petjada" per la seva persona... i el nom de Ramon Casas no es nomena en cap moment. 

Potser no es van trobar durant els primers anys de vida i formació, ja que tot i ser de la mateixa generació, Ramon Casas tenia tres anys i mig més que Guardiola, la seva diferent classe social feia difícil aquesta trobada. 

Els dos artistes van tenir molt clar, des de nens, que volien dedicar-se a l'art. Als 12 anys Guardiola va començar el seu aprenentatge amb les classes que va rebre de Lluís Rigalt, i posteriorment  va assistir al taller del pintor Ramon Amado. Durant aquells darrers anys del XIX  Casas ja havia començat els seus estudis artístics i ja havia viatjat a París.

Als 16 anys Guardiola va fer-se soci del Centre d'Aquarel.lites i allà va poder veure en directe el treball de grans artistes com Ramiro Lorenzale, els germans Llimona, Rusiñol, Gimeno, Clarasó i altres. Tots ells, anys més tard acabarien dividint-se i fundant el Cercle Artistic i el Cercle Artístic de Sant Lluc.

L'any 1887 Guardiola va passar unes dures oposicions per entrar l'Escola Llotja de Barcelona on va es va fer amic de reconeguts artistes com Hermen Anglada, Rodriguez Codolà, Ricard Urgell, Triadó, Sebastià Junyent, Isidre Nonell, Ricard Canals, Mir, Suner i Prucendi Bertrana. 

A finals del segle XIX principis del XX, quan Ramon Casas va realitzar la seva primera col.lecció de retrats de personatges il.lustres, Guardiola encara era un pintor de parets, encara no era un ceramista reconegut.

On segur que es van poder coincidir i mantenir una "amistat" va ser a la Sala Parés del carrer de Petritxol de Barcelona, saló on els dos artistes van exposar diverses vegades. Tot i que Guardiola hi exposava, amb més o menys èxit, els seus quadres des de l'any 1909, no va ser fins l'any 1918 que va realitzar la seva primera exposició de ceràmica, amb grans crítiques i reconeixements, com  la medalla de Plata que va obternir l'any 1926 a l'Esposició Internacional de Philadelphia, que el van acompanyar fins al final de la seva etapa artística. 



Quan el 29 de febrer de l'any 1932 mor Ramon Casas als 66 anys, Josep Guardiola,  un home de 63 anys i amb una llarga experiència al darrers, tal i com podem reflectit en l'autoretrat realitzat aquell mateix any, es trobava en el moment més dolç de la seva carrera artística, preparant la marxa als tallers de ceràmica francesos Sevres, on va cridat per treballar-hi una temporada, i on va tornar-hi durant els anys de la Guerra Civil Espanyola. 

Josep Guardiola sempre va estar molt lligat a la Sala Parés, i va ser un dels convidats a la presentació de l'escultura de Clarà, l'Apol.lo, que estava destinada als jardins de la casa de Sant Salvador del músic Pau Casals. L'acte va tenir lloc el 23 de febrer de 1935, just tres anys després de la mort de Ramon Casas, i en aquesta fotografia podem veure als dos protagonistes de l'acte, Clarà i Casals, a l'esquerra de l'escultura, i a Josep Guardiola a la dreta de la imatge, amb una posició i una fsonomia que ens recorda molt al dibuix que d'ell es va presentar a Navarcles aquest estiu. 

Fotografia de l'acte de presentació de l'escultura de Clarà.





En definitiva, que Josep Guardiola és un artista importantíssim la figura i l'obra del qual és necessari que torni a ser valorada i recordada, i que estaria bé saber més d'ell, i així qui sap si podríem arribar a saber qui li va fer el retrat que es va presentar dins dels actes de l'Any Ramon Casas a la biblioteca de Navarcles. 

I tenir clar que els "dubtes" en l'art poden ser bons, ja que fa que a partir d'un d'aquests "dubtes" (que potser un expert en el tema el pot aclarir en un tancar i obrir d'ulls, sense tenir que aguantar tot aquest rotllo sobre un altre artista)  puguem arribar a conèixer altres autors interessantíssims, com fou Josep Guardiola.  Seguirà... ;-)







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada