29 gen. 2016

QUAN UN HISTÒRIC VAIXELL AMERICÀ VA SALVAR UNS PESCADORS DE SITGES. LA PRIMERA NOTÍCIA SITGETANA A LA VANGUARDIA



La primera notícia que sobre SITGES va publicar La Vanguardia, el primer número de la qual havia sortit el dia 1 de febrer de 1881, va ser el 9 de març de 1881, tot i que el 26 de febrer ja se n’havia publicat una petita nota en la quual es deia: “ Por las aguas de Sitjes viene costeando, y regularmente para este puerto, un vapor de dos palos, vergas al de trinquete”. 

Però la notícia, notícia, per tractar-se d’un tema tràgic i èpic i per escriure el nom del poble correctament, arriba el 9 de març. En ella llegim:  





“Hace algunos días llegaron a esta población procedentes de Sitges  un patrón pescador y un marinero, los que con otros cuatro que perecieron de frío y hambre, naufragaron por zozobrar su embarcación a unas once millas a la mar de esta costa. Los dos referidos, fueron recogidos por la barca americana “Elliot Ritchie”, de Boston, cuyo humanitario capitán Nelson S. Bartlett, que les hizo subir a su bordo y les dio de comer. Luego, no solo les puso la embarcación a flote y en estado de navegar, sino que abordando cuanto le fue posible la playa de Sitges, los despidió para ella, por se estos los deseos de aquellos desgraciados. 

Tenemos entendido que por la muy ilustre autoridad de Marina ha sido ya hecha mención al Gobierno de este acto, mas en tanto que éste le manifieste su agradecimiento, reciba el más cumplido parabién por nuestra parte.
Suplicamos al señor Cónsul de su nación tenga presente este rasgo que tanto honra a su marina mercante.”

Aquesta notícia també es publica al Diari Català el dia 10 de març, a la Gazeta de Cataluña i al diari madrileny El Globo, el 12 de març. 



Avui no se qui devien ser aquests “desgraciats” sitgetans, ni els morts ni els supervivents, als que es refereix la notícia, uns mariners que van tenir la sort de topar-se amb un vaixell americà, l’Elliot Ritchie”, i del seu humanitari capità, Nelson S. Bartlett. Com tampoc se que feia aquest gran vaixell a onze milles (20'30 quilòmetres) de la costa catalana, però la veritat és que crec que la història és prou important com per començar-la a desglossar... i començarem per la banda americana!



El vaixell que aquells primers dies de 1881 va arribar a les costes sitgetanes per deixar-hi els supervivents del naufragi en aigües mediterrànies, tenia un passat molt important pel que fa a la història d’Amèrica. 



En el seu origen fou el mercant nord-americà Harriet Lane, vaixell estrenat l’any 1858 i comandat pel capità John Faunce,va participar en l’expedició militar  a Paraguai l’any 1858, havia transportat diversos dignataris, entre els quals destaca el viatge que va realitzar l’any 1860  el jove príncep de Gal·les (més tard rei Eduard VII); també  va navegar amb l'expedició enviada pel president Abraham Lincoln que tenia com a objectiu recuperar Fort Sumter l’any 1861, sent el Harried Lane, el vapor que va disparar el primer tren “naval” de la Guerra Civil americana. Les seves operacions al servei de l’armada americana van seguir els anys següents, fins acabar els seus dies de guerra a l’Havana,  Cuba, on s’hi va estar fins que un cop finalitzada aquesta l’any 1863, el seu capità John Faunce va reunir tota la tripulació per anar fins a l’illa per recuperar el vaixell i retornar-lo als E.E.U.U. 



 A Nova York on va iniciar una segona vida marítima. Se li van retirar els motors, li van col.locar tres pals per a veles convertint-se en un  important veler mercant que l’any 1869 fou venut per l’armada americana al comerciant de Boston,  Nehemiah Gibson, el qual va canviar el nom de la nau posant-li el del seu gendre, Elliot Ritchie (Boston, 1841-1914), casat des de 1862 amb la seva filla, Susan Haynes Gibson, morta l’any 1885. 

L’any 1869 el capità del nou Elliot Ritchie era H.C. Pung. El vaixell va tenir com a port el de Philadelphia, navegant principalement per l’Atlàntic. Un any i mig després de trobar els naufrags sitgetans, el diari New York Herald del 16 de setembre de 1882 es va publicar la nota de que el 14 de setembre va arribar al port de Vineyard Haven, a Massachusetts-Boston, el vaixell Elliot Ritchie amb el seu capità, Bartlett. 

Durant la primavera de 1884, el vaixell va patir un greu incendi a les bodegues de càrrega, fet que va suposar fos abandonat fora la bahia de Pernambuco a Brasil, acabant així la seva història. 

Durant el mes d’octubre de 1881 el senyor Gibson va encarregar la construcció d’una nova pollacra, a la que va posar el nom de la seva filla, Susan H. Ritchie. El capità d’aquest era l’any 1883 C.K. Bartlett. El vaixell va naufragar durant l’any 1894 davant de la costa de New Jersey. 

En aquestes dades que he trobat sobre el propietari del vaixell “Elliot Ritchie” apareixen dos cognoms... el primer del primer capità de l’era post-armada, H.C. Pung. Així com el capità de la nova nau, la Susan H. Ritchie, C.K. Bartlett, que coincideix amb el de l’humanitari capità Nelson S. Bartlett, que va retornar els sitgetans a casa. 






Doncs Nelson Slater Bartlett Pung va néixer a Boston l’any 1853 fill de James Christopher Bartlett i d’Elvira M. Pung. Estudià a Harvard, on es llicencià l'any 1871, poc abans de casar-se amb Isabel Hazard Bullock amb la que va tenir quatre fills, Elvira, Mathew, Nelson i August. A Boston la parella va viure en diverses casas, entre les que destaca els moderns i luxosos pisos del carrer Marlboro. Entre 1879 i 1884 al número 118 i posteriorment al 272 del carrer citat. 





Nelson Slater Bartlett, fou propietari d’una important empresa de ferro, la N.S. Bartlett and Co, que a finals del segle XIX tenia seu al número 35 de Wall Street a New York, i al 125 del Milk Street a Boston, ciutat en la que va  morir l’any 1917.

Quina relació hi havia entre el propietari Gibson i el capità Bartlett? Com és que l’any 1864, en un vaixell que no és cap dels dos que hem citat aquí, també propietat del Sr. Gibson, van coincidir aquest amb Elvira i James Bartllett, germans del futur capità? Que feia el vaixell Elliot Ritchie a principis de 1881 davant de les costes catalanes? Que era el Elliot Ritchie? Una goleta? Un mercant? una zodiac? ......Necessitaré ajuda de professionals..... i seguirem estirant fils, per trobar qui eren els pobres mariners sitgetans que van patir el naufragi... 



1 comentari:

  1. L'Eliott Ritchie era un vapor. Les seves línies clarament van ser dissenyades per la propulsió a vapor, i aquesta és la tipologia que li escau. Tant en les imatges que has trobat com en el model, va aparellat de bergantí-goleta. Si fos aparellat de goleta, pràcticament no duria veles quadres, i si fos aparellat de bergantí rodó, no en duria de tall.

    ResponElimina