15 des. 2015

QUÍ ERA? QUÈ FEIA?: D'ALBINA THOMPSON A LLUÏSA DULCE. DEL CARRER DEL PARC DE BARCELONA A LA SALA DEL MNAC


Aquest quadre que avui em servirà per il.lustrar i iniciar una nova sèrie d’articles al blog en els que desgranaré la vida i/o obra de persones amb les que em topo casualment al llarg de les meves recerques,  forma part de la col.lecció del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), aquest museu ple de tresors que disposa, tal com va publicar ahir La Vanguardia, d’un pressupost “ridícul” que no li permet organitzar grans exposicions, però no diuen res de la possibilitat d’organitzar “petites” mostres que serveixin, com a mínim,  per recuperar gradíssims artistes catalans no tan coneguts, les obres dels quals també formen part del fons del MNAC, o, en cas de necessitar-les, les trobem en fons d’altres museus catalans i en col.leccions particulars. Però això ja és feina dels grans gestors culturals i de la seva generositat a l’hora de proposar-se investigar, documentar, buscar i trobar aquestes obres d’aquests pintors “ocults”.

Passeig Colom de Barcelona, amb l'edifici del carrer del Parc, 5, a l'esquerra
amb façana blanca. 
Tornant al quadre... Ja fa temps que reivindico la necessitat de “remenar” l’hemeroteca per tal de fer aflorar moltes de les històries que allà s’hi amaguen. Fa uns dies, buscant informació sobre un edifici concret vaig topar amb una nota publicada a La Vanguardia el dia 18 d’octubre de 1889 de la mort al carrer, “del Parque” de Barcelona, de la senyora Albina Thompson. Aquest nom em va cridar l’atenció i vaig voler saber alguna cosa més sobre la persona, una cerca que acaba en aquest retrat de la senyoreta Lluïsa Dulce Tresserra, marquesa de Castellflorite, realitzat pel pintor Antoni Caba (Barcelona, 1838-1907) cap a l’any 1880.

Però quina relació hi ha entre les dues dones? Que unia la senyora Albina Thompson amb aquesta  jove i bella que retrata l’artista? Doncs la resposta en porta fins a Buenos Aires, Argentina. 

Una de les dones més reconegudes de la societat argentina del segle XIX va ser Mariquita Sanchez de Velasco, coneguda també com Mamita Mendeville. Nascuda a Buenos Aires l’any 1786, a les tertúlies que organitzava a casa seva hi acudien els principals personatges del seu temps. Durant una d’aquestes reunions es va cantar per primera vegada el 14 de maig de 1813 la Marcha Patriótica, actual Himne Nacional d’Argentina, aquell que Messi no canta “pq no li dóna la gana” i que va ser composat per un músic català, Blas Parera. 

L’any 1805, i després de lluitar molt pel seu amor, Mariquita va poder casar-se amb el seu cosí, el capità Martín Thompson (Buenos Aires, 1777-1819). La parella va tenir cinc fills: Clementina, Juan, Magdalena, Florencia i Albina Thompson. En enviudar de Thompson,  Mariquita es va casar amb el francès Washington de Mendeville, home de personalitat i vida difícil que va suposar la separació de la parella, que va tenia tres fills junts. 

Ara ja tenim localitzat el nom d’Albina Thompson, aquell que m’havia cridat l’atenció. I on apareix el de Lluïsa Dulce?

Albina Thompson Sanchez va néixer a Buenos Aires el 28 de febrer de 1815 (fa 200 anys), ciutat on va passar els seus primers anys de joventut i on va conèixer el seu marit, J. Antonio Tresserra Barrero, nascut a Barcelona l’any 1797. El casament va tenir lloc l’any 1835 i la parella es va traslladar a la capital catalana l’any 1842, on Tresserra va ser nomenat Consul de la República Argentina l’any 1860.

Establerts al carrer del Parc número 15, petita travessia entre el carrer de Josep Anselm Clavé i Passeig de Colom, just al costat del Govern Militar, tot i que aquells anys de mitjans del segle XIX en aquest lloc hi havia un edifici baix que res té a veure amb l’actual edifici construït durant la dècada de 1930, la parella va tenir diversos fills. Juan (Barcelona, 1844-1869) va ser, tot i la seva mort prematura, un reconegut pianista i compositor; Eduardo (mort a Barcelona l’any 1890); Fernando (+1891), que fou alumne de l’escola d’elit Valldemia, de Mataró, en la que es van educar els molts fills de l’alta societat catalana amb els mateixos mètodes educatius que triomfaven a les escoles europees; Maria, que també va morir jove, casada a Barcelona durant el mes de novembre de 1861 amb Francesc Tusquets Gualva, advocat i escriptor, i mare d' Enrique Tusquets Tresserra; i per últim, tot i ser la filla gran, l'Albina, nascuda encara a Buenos Aires el dia 1 de juny de 1836. Aquesta, casada l’any 1858 amb el reconegut militar el tinent general Domingo Dulce Garay (Sotés, La Rioja, 1808), va morir a Barcelona el dia 11 de gener de 1860, pocs dies després de tenir la seva única filla, Lluïsa Dulce Tresserra, nascuda durant el mes de desembre de 1859. 

Lluïsa Dulce va quedar orfe als 10 anys, quan va morir el seu pare Domingo Dulce l’any 1869 i va quedar a càrrec dels seus avis maters, la senyora Albina Thompson i el senyor Antonio Tresserra, i amb Antonio López, el marquès de Comillas, com a tutor. L’àvia paterna, la senyora Mariquita Sanchez, havia mort a Idibea l’any 1868. La nena, que a principis de 1870 va heretar del seu pare el marquesat de Castellflorite, va conviure a la casa dels avis, al carrer del Parc, amb els germans de la seva mare, persones de gran cultura que van influir molt en l’educació de Lluïsa. 


L’any 1880, quan es data el quadre pintat per Antoni Caba, va morir l’avi Tresserra. A principis de 1884 Lluïsa va contraure una malaltia fulminant, que li provocaria la mort el 20 de maig d’aquell mateix any, amb 25 anys acabats de complir, sense descendència i amb un intens futur per davant. La casa mortuòria era el carrer del Parc número 5, la mateixa que veuria morir el 17 d’octubre de 1889 a la senyora Albina Thompson, una mare, filla, esposa i àvia, que havia vist morir massa gent al llarg dels seus 74 anys de vida. Una dona que va tenir el seu lloc al món i petites referències a les hemeroteques que m'han portat fins aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada