7 oct. 2014

CAP ALS 400 AMB EL PAP BUIT



Els que em seguiu una mica sabeu que en aquest bloc convino fòbies i obsessions, i que als articles "pesadets", com el d'aquest matí, segueixen opinions personals que m'ajuden a reconciliar-me amb el món. Doncs avui us en toca una de cada....

Fa poc, en aquest mateix bloc, ja vaig dir que estava farta de tanta hipocresia, i avui em refirmo. Durant anys he vist coses en el món "cultural" de Sitges que no entenia del tot, però per respecte, o pq no en tenia un coneixement directe del tema (ja siguin revisiò de catàleg de catàleg, amb el seu corresponent cost mai conegut, aparicions d'anells d'or pur en estat impol.lut, etc....), he callat. Però arriba un moment que  aquesta hipocresia d'alguns, que en un primer moment pot resultar "comprensible"(o no), passa a convertir-se en una "llei de l'oblid i del silenci", i en una gran falta de respecte vers la feina dels altres. I és en aquest moment que jo ja no callo.... 

Fa pocs dies, des del Consorci del Patrimoni de Sitges, anunciaven com a gran novetat de la temporada la propera exposició "El Greco. La mirada de Rusiñol" , sense  anomenar els estudis que ja s'han realitzat, publicat i exposat sobre aquest tema, la major part d'ell publicats i impulsats per part del mateix Consorci del Patrimoni de Sitges. Em refereixo al quadern "El Greco i la seva influència en les obres del Museu Cau Ferrat", estudi d'Isabel Coll publicat l'any 1998. 


També a l'exposició "Rusiñol i la pintura europea" que durant l'Any Rusiñol de 2006 va organitzar el Consorci i l'Ajuntament de Sitges, una mostra comissariada per Isabel Coll, amb el corresponent catàleg, on hi havia un important estudi dedicat a "l'admiració a El Greco i els místics per part de Rusiñol"; i per acabar, en els cursos d'estiu que organitza la Universitat de Barcelona, el 18 de juliol d'aquest 2014, Isabel Coll va fer una conferència sobre "El descobriment català del El Greco". 

Tot i que potser la nova exposició conjunta amb la fundació Francisco Godia proposa una super revisió d'aquesta influència, amb nous estudis que tomben totalment la truita al que s'ha dit fins ara, no fer ni la més mínima referència a les exposicions, estudis, llibres, etc..., que sobre el mateix tema ha organitzat el mateix Consorci del Patrimoni de Sitges, és si més no difícil d'entendre... 


Com tampoc entenc que a la bibliografia que el Consorci del Patrimoni de Sitges  publica per a la fitxa de la Peça del Mes d'Abril de 2014, dedicada als "Frisos de la Façana del Casino Prado Suburense", no aparegui la referència al quadern  "L'Edifici del Casino Prado de Sitges (1919-1929)", estudi realitzat per Isabel Coll i publicat pel Grup d'Estudis Sitgetans. Un llibret que es va presentar el 25 de gener del mateix 2014, en un edifici molt proper, en divesos aspectes, a les oficines del Consorci del Patrimoni de Sitges, una presentació que no va tenir cap nota a l'Eco de Sitges, potser la causa que els autors i responsables d'aquesta fitxa no coneguessin l'existència del quadern (o sí).

Però tot això que he anat enumerant fins ara m'ha sorgit davant del calendari d'activitats proposades des dels Museus de Sitges pel mes d'octubre que m'acaba d'arribar al mail.  Em sorprèn (o no) que ara, després de "ningunejar", de no donar cap mena de ressò ni divulgar amb un simple tuit o "compartir de facebook" l'exposició "Viatges d'anada i tornada. De Sitges a Cuba", mostra que va tenir lloc durant el mes d'abril d'aquest any 2014 a l'Estudi Vidal de Sitges, que vaig comissariar per encàrrec de Joventuts Musicals de Sitges i en la que, com a principal protagonista, hi havia el magnífic quadre de Rafael Monleón, "La Nueva Teresa Cubana davant de les costes de Sitges", quadre regalat per la família del Campo al poble de Sitges i que forma part de la pinacoteca sitgetana gestionada pel Consorci del Patrimoni de Sitges,  doncs deia que em sorprèn que tot i aquest nou "silenci" sobre la mostra, el 31 d'octubre li dediquin l'activitat de la Peça del Mes. 






Com ja va passar amb el quadernet del Prado, aquesta exposició no va tenir cap (o mínim, per complir expedient) ressò a l'Eco de Sitges (setmanari que darrerament es deixa de publicar alguna que altra "noteta") i és potser per aquest motiu que des del Consorci del Patrimoni de Sitges, no en van saber de la seva existència. Però com jo sí que entenc i valoro l'esforç dels altres historiadors i desitjo el millor per als que com jo, es dediquen a l'estudi de l'art i la història, dir-los al Consorci del Patrimoni de Sitges que tenen a la seva disposició les boniques i explicatives lones que van acompanyar al quadre durant uns quants dies! I pels que no podeu anar a la conferència organitzada pel Consorci, en aquest blog podeu trobar tots els textos que es van exposar sobre aquest quadre! 

Doncs res, aquí deixo el que em passa pel cap i ja no puc (i no vull) callar. Que cada un pensi el que vulgui, però pels veritables historiadors, els estudis anteriors als nostres són fonamentals per poder entendre la nostra feina.  Respectar el que van fer abans que nosaltres és la base d'una bona investigació, i em preocupa que algunes persones no ho entenguin o no ho vulguin entendre.  Com a mínim, aquells que no es dediquen a la investigació i copien allò investigat per altres, haurien de demostrar que són bons copistes no oblidant citar les seves fonts.

Aquesta és l'entrada 399 del meu bloc (personal i intransferible). La propera vegada que em llegiu ja haurem entrat als 400, i tot i que hi ha dies que penso en que ja n'hi ha prou de blog, ell és encara més "conteston" que jo.

5 comentaris:

  1. No patiu, que no tan sols tindrem en consideració la molta feina feta sobre el quadre d'en Monleon, sinó que esmentarem degudament la feina que veu fer amb ell prèviament, i us esmentarem a la bibliografia de la peça del mes. Respecte a l'estat de conservació de l'anell romà del carrer Fonollar, em sap greu que estigui en tan bon estat. La propera vegada, procuraré trobar una peça més castigada...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Pere Izquierdo pel missatge! Jo no pateixo, altres no ho se, ja que el meu bloc és personal i intransferible. Però està bé i me n'alegro molt, que algú des del Consorci del Patrimoni de Sitges entengui la necessitat de la bibliografia completa i dels estudis previs, però espero que aquesta idea arribi a altres companys teus, pq si et sóc sincera, en la darrera persona que vaig pensar en escriure el meu text va ser en tu, ja que, tot i trobar un anell en tan bon estat, potser una sort que no viuen el 98% dels altres arqueòlegs, les bibliografies dels teus texts i estudis, pocs dins del gruix de Peces del Mes o de treballs dels Museus, són completes i ajuden a seguir amb un període que no conec. Així que espero que altres segueixin el teu exemple!

      Elimina
  2. d'un quelcom.
    [...] això caravela, qua la ...- [...] no fan jo no diria paraules majors.

    Bon grat, encara no m'has dit el nom, jo aquí presentant-me;

    ResponElimina
  3. apartir d'aquí hi ha onatges grans; els romans amb naus petites lligaven i derroien allò del'any 50 d.C, 'els que van distingir en guerra aulercs i bel·lovacs; que tenien vaixells més grans. ,'" '" ' '';' ; onatges més grans per ',''''"""":- ___|

    ¡hi ha pujal.

    ResponElimina