5 set. 2012

SI ES VOLEN FER COSES ES PODEN FER! EXPOSICIÓ D'ARTUR DUCH AL MIRAMAR DE SITGES



Foto de Sitges feta per Àlex Ferret ahir 4 de setembre. Potser no va gaire amb el post, però és tan bonica que no m'hi he pogut estar.....

 
Ara que ja ha tornat el setembre puc dir que aquest estiu ha estat molt profitós a diversos nivells: laborals, personals, culturals, familiars...... El dilluns ja vàrem desmuntar l’exposició d’Artur Duch que durant un mes ha tingut el Miramar com a amfitrió. Tot un luxe d’espai! Mentre anàvem despenjant els quadres, retirant les escultures i arrancant les carteles, una barreja de sentiments em venien al cap..... però jo em quedo amb la bona acollida que ha tingut entre els sitgetans, amb la gran quantitat de visites (entre elles en nostre Drac) que han pogut gaudir d’aquestes belles obres d’art, i la satisfacció d’haver fet un cosa bé, digna d’un artista com és Duch i d’un poble com Sitges,  amb molt pocs diners però amb moltes ganes, i sobretot, moltíssima il·lusió! Evidentment hi ha coses que es poden millorar, però si mirem la cara positiva de les coses, aquestes coses seran les primeres que, en cas de que tingui una altra oportunitat com aquesta, miraré de solucionar i de gestionar abans de que es faci una bola més gran.  


 

Podria tornar a escriure coses sobre l’Artur, sobre tots aquells que han fet possible la mostra, sobre l’art i l’amistat.... però crec que tot això, a la meva manera, ja ho vaig dir el dia de la inauguració de l’exposició, i és per això que vull deixar aquí escrit el meu “parlament” d’aquell dia, així com anar col.locant imatges de la expo! Aprofito per agrair-vos a tots (mooooolltttssss) la màgia d’aquell moment. Veure el Miramar ple de gom a gom per estar amb l’Artur Duch en un dia tan especial com el que celebres els 40 anys d’una somni ( pq poder-se dedicar al que estimes durant 40 anys i ser feliç amb el que fas és un somni que pots podem aconseguir) us confesso que em va emocionar.

 
 

També us deixo alguns links relacionats amb la expo. 1) l’entrevista queens varen fer a Ràdio Maricel. 2) l’entrevista de Duch a l’Eco de Sitges. 3) la pàgina web de Duch on podeu veure aquell tan citat vídeo (en el catàleg de l’expo parlo d’ell) en el que l’artista ens mostra el complex procés de la serigrafia........

Sitges, Edifici Miramar, dissabte 4 d’agost a les vuit del vespre
 
 

Moltes gràcies Sra. Regidora per haver presentat aquest acte, moltes gràcies al petit gran equip que ha fet possible el muntatge d’aquesta mostra (la Carla, la Teresa, en Plàcid, en Sergi i en Josep Maria), a comunicació de l’Ajuntament, i al Max per l’elaboració del quadern, a tots.... però sobretot, moltes gràcies Artur per haver confiat en mi el comissariat de la teva exposició, un honor que m’ha fet molt feliç i que m’ha ajudat a millorar com a professional i com a persona.


Impermanència, l’etern canvi de totes les coses és en primer lloc, i com podeu veure en aquestes obres que avui us presentem, una exposició retrospectiva que fa un repàs per l’evolució artística d’Artur Duch al llarg d’aquests 41 anys que han transcorregut des de la seva primera exposició en una sala que hi havia al Maricel, a pocs metres  d’aquí, fins aquesta mostra al Miramar!
 
Des de petita, i com explico en aquest quadern que teniu a la vostra disposició, Duch ha esta sempre un artista admirat per mi, tant que a la majoria d’edat vaig demanar un quadre de Duch, regal que amb els anys té el petit honor de ser la primera peça de la meva col.lecció d’art sitgetà!
 
 
Ara, amb els anys i en motiu de fer aquesta exposició, m’he preguntat pq m’agradava Duch. I puc dir que m’agrada pq Duch posseeix tot ho necessari per ser un bon artista: primer, com a persona intel.ligent, no es conforma en representar el que té al seu davant, sinó que busca plasmar els seus somnis, pensaments, ideals... Creant un món entre la realitat i la fantasia però que és el seu món interior... Però aconseguir transmetre aquest món interior no ho pot fer tothom, sinó que ho pot fer un bon artista que sàpiga dibuixar, colorejar, composar, donar moviment, gest, jugar amb les deformacions... Una sèrie d’aptituds que molt pocs artistes assoleixen....i és per això que m’agrada Duch i ens agrada a tots.
 
Però aquesta mostra també vull entendre-la, i espero que vosaltres també ho veieu així, com una reivindicació, una valoració de l’art que es fa a Sitges. Durant aquests darrers anys, i no sols ho he copsat, sinó que també ho he comentat amb ells diverses vegades, artistes sitgetans, en els que hi incloc fills de Sitges, així com artistes que tenen una forta relació amb la vial, s’han sentit invisibles, ningunejats, oblidats per  les entitats públiques que gestionaven la política cultural de Sitges. Però el passat ja ha passat i ara toca viure i reivindicar el present, i el present són tots aquests artistes que amb una gran força, voluntat, il·lusió, valentia i sobretot, una gran qualitat artística, cada dia lluiten per poder  viure d’allò que els fa persones: l’Art!!
 
 

Quan fa uns anys, gràcies al petit article que vaig fer al programa de Festa Major de 2009, vaig poder parlar llargament amb l’Artur, em va sobtar molt el seu dubte sobre la viabilitat d’organitzar una exposició  seva a Sitges, la seva vila, on ha nascut, crescut, viscut, treballat, participat.... Per mi, una gran admiradora del seu art, aquest sentiment de Duch em va marcar....Com podia ser que algú de Sitges no volgués una exposició de Duch? Ja en aquell moment li vaig dir: hem de fer alguna cosa.... Vaig tirar algunes pedres a finestres equivocades, o potser no era el moment o jo no era la persona....
 
 

Pocs dies després de que la Mireia fos nomenada regidora de cultura, i pensant en que per ser de la meva quinta ens tenien que agradar les mateixes coses (aquesta vegada ho vaig encertar.... ho seguiré intentant amb altres propostes...) vaig envair-li un mail explicant-li i demanant-li que havíem de fer alguna cosa, ja que l’Artur acabava de celebrar una exposició a Vilanova, i tenia una proposta de Ribes per fer una àmplia mostra sobre la seva obra..... i que això no podia ser, que en Duch era nostre!!!!!!
 
 

La resposta va ser imminent: nosaltres pensem  com tu, cal una mostra de Duch a Sitges, però ja saps com estan les coses...us podem oferir un espai, l’ajuda del muntatge i la difusió...!!! Doncs això era el que necessitàvem nosaltres: un espai on mostrar el treball de Duch, i el suport institucional que suposa tenir el recolzament de l’Ajuntament. I això, poc més, és el que necessiten molts altres artistes de Sitges!


Ah, i poc a poc, quan creus que ja ho tens tot,  van sorgint sorpreses que ajuden a treballar amb més il·lusió, i una d’aquestes sorpreses és la de poder comptar amb aquest quadern que deixa constància del pas per aquesta mostra....
 
 

Així que tinc l’esperança que aquesta sigui una més de les moltes exposicions que ens presentin, ens recordin, ens ajudin a valorar... l’art que fan a Sitges ens nostres artistes, o l’art que els artistes de Sitges fan a qualsevol lloc del món!
Artur, nomes desitjar-te que segueixis treballant amb aquesta il·lusió, i tot i que per a tu el més important sigui el present, agrair-te que ens hagis fet gaudir del teu art en el passat ... i esperem seguir les teves obres durant un futur llarg i pròsper!

1 comentari:

  1. Fa goig llegir aquesta informació sobre l'art que es fa a Sitges i sobre l'art a Sitges,dos conceptes ben bé diferents.La nostra Beli Artigas,a més de sàvia és una excel.lent humanista.Gràcies per la il.lusió i l'encantament que hi concretes amb allò que en fas.

    ResponElimina