16 juny 2011

PRENEU-VOS-HO COM SI FOS UNA CARTA ALS REIS D'ORIENT.....

Ara si que ja puc completar el meu article sobre el Carrer Sant Pau de Sitges, i als diversos noms i a les moltes efemèrides viscudes al llarg d’aquestes darreres dècades, afegir que al citat carrer hi va viure i s’hi va criar un alcalde de Sitges, Miquel Forns. El dissabte passat, durant el seu discurs d’investidura, el nou alcalde no es va oblidar de fer referència directa a les moltes coses que ha viscut al carrer Sant Pau.


La casa on va viure en Miquel, recentment restaurada, està paret amb paret amb un vell edifici tapiat i que dóna molt mala imatge al carrer en particular i a Sitges en general. Ja fa un any, quan es va anunciar que l’Acadèmia Barcadí s’instal•laria al Mercat vell, m’hi vaig referir, i ara vull tornar-ho a dir. Seria una opció que la multinacional comprés o llogués aquest edifici per tal de rehabilitar-lo, i així matar “diversos ocells d’un tiro”: conservar un edifici antic, retornar l’espai del Mercat Vell al poble, i contextualitzar la història de la família Bacardí, ja que aquesta casa ruïnosa es troba dins del perímetre que en el seu moment conformaven els terrenys de la casa natal dels Bacardí.... i si no és molt demanar, que de pas treguin l’escultura-homentage-propaganda, obra de Lorenzo Quin, i en col•loquin una de la Lucia Bacardí..... (ah.... i ara que no em sent ningú..., que es destrossi d’una vegada la fontseca-escombraria-expedestal,que fins fa poc lluïa la sirena de Pere Jou i que ara ha quedat penjada al mig del passeig).


 I sobre edificis ruïnosos i conservació.... doncs tot i que es tracta d’un petit pas per l’home crec que es pot considerar un gran pas per a una possible voluntat de conservar la casa Vilella, més coneguda com la Residència Helvètica. Des de fa molts anys aquest és un dels edificis sitgetans que es troben en pitjor estat de conservació (fotos que podeu veure aquí), un altre és la casa del Telègrafs del carrer Major, i en el que durant anys la desídia de propis i estranys ha fet patir més pel futur d’aquesta casa. Doncs ahir vaig veure que algú havia decidit estabilitzar la zona de la façana que tenia més possibilitats de desprendres. Les ràfegues de la teulada lluïen unes esquerdes impressionats amenaçaven ruïna. Imagino que els veïns de les cases dels costats hauran denunciat aquest fet, i que els propietaris de la casa Vilella s’han vist amb l’obligació de posar-hi aquests pegats. Per a mi aquesta és una gran notícia, ara el que falta és que algú faci entendre a qui sigui que aquest edifici és fonamental dins del patrimoni arquitectònic de Sitges i que el seu deure i la seva obligació és conservar-lo!


 Tot i que en aquest cas dubto que la dita es compleixi, ja que posaria la mà al foc que l’interior de la casa està molt pitjor que l’exterior, a vagades “les aparences enganyen” i això és el que passa amb la casa de Can Falç. El bon aspecte que llueix la façana principal a la Ribera amaga el degradat estat en que es troba un dels edificis més importants i representatius de Sitges. Aquests dies a facebook s’han penjat unes fotografies que evidencien la lamentable conservació de la part menys visible de la casa. Fa uns mesos, dins de les idees lluminoses promogudes per l’antic ajuntament, hi havia la de convertir Can Falç en un biblioteca, arxiu..... Mentre es decidia el que, la casa anava caient a trossos, i seguint la política patrimonial dels darrers anys, com pitjor estigui l’edifici, més el podrem canviar. Doncs no, ara el que s’ha de fer es restaurar la casa de Can Falç, que sinó aviat no en quedarà res i ja podrem fe el pàrquing que tants reclamen!!!
  

Foto treta del bloc Una sortida digna
Els que si que poden reclamar i tenen tota la raó són els responsables de la Biblioteca Santiago Rusiñol. Primer de tot felicitar-los ja que aquesta setmana, el mateix dia que es commemoraven els 80 anys de la mort de Santiago Rusiñol, una petita festa celebrava els 75 anys de la Biblioteca de Sitges. Com avui no paro de demanar, crec que seria just i necessari que entre tots els sitgetans li féssim un gran regal, i satisfer el seu desig. No se com dir-ho, si rehabilitació, restauració o condicionament del vell edifici... us confesso que les tres paraules juntes em fan tremolar... ja que quan les veig escrites una darrera l’altre em venen imatges de passarel•les, rampes i segones pells de vidres.... La Biblioteca simplement demana que li retornin la seva bellesa i li permetin gaudir d’ una funcionalitat necessària per a poder seguir com a mínim 75 anys més, i a la vegada respectuosa amb la casa que durant aquestes més de set dècades li ha servit d’aixopluc, donant-li l’encant i la originalitat que ha enamorat a tants!!! Com diuen en aquest bloc..... una sortida digna!!


I per últim, cada dia estic més indignada amb els indignats. Les imatges d’ahir al parc de la Ciutadella encara em donen més raons per seguir dient que amb aquests no m’hi puc identificar. Però tampoc ho puc fer amb els que segueixen acampats a la Fragata de Sitges, això sí, més tranquils, nets i ordenats que els instal•lats a la Plaça Catalunya de Barcelona. La meva opinió és que acampats a la Fragata no fan res de res i que si volen reivindicar els seus drets, que desmuntin el campament i que lluitin pel que tenen més a prop. Que de coses per reivindicar n’hi ha moltes, només cal que s’aixequin i que donin una puntada de peu a la primera pedra que trobin... (metafòricament parlant, eh!)

6 comentaris:

  1. IVÀ AL TAL IVÂ TERRIBES (Sitgetà a l'exili ribetà)19 de juny de 2011, 18:54

    Estimada Beli, perquè, ( porrqué, que diria MOU) Perqué? perqué li tens tanta mania a la font del passeig? no trobes que aquesta que tu dius fontseca.escombreria pertany, també, al nostre patrimoni històric monumental?
    Destruir és molt dur i en boca teva em sona fins i tot d'una manera fanàtica, m'agradaria que ho reconsideresis i que entenguis que el patrimoni inclou els bunyols i les cegadas d'amor!!. Per aquesta teva regla de tres caldria destruir la horrorosa peanya modernista del ínclit Doctor Robert, fer baixar en Rusiñol de la seu pedestal estriat o descabalcar El Greco d'aquell monumental sarcófag varat al bell mig de la Ribera. I no vull seguir per aquest cami , perque sempre es millor entendre, sumar i positivitzar, mau mai n o hem de destruir res, ja prou que es destruieix tot sol. La font seca caldria recupetrar-la, reciclar-la, reconvertir-la en quelcom divertit i util o inútil. NO li tinguis tanta mania, a mi m'agrada i les seves rajoletes de piscina han estat retratades . Qui sap si un dia la font-seca rajarà llet de burra o malvasia... Sigues més constructivista Beli, malgrat el teu nom guerrer !

    ResponElimina
  2. M'AGRADA EL QUE DIU L'IVA TERRRIBES¡ i ENCARA MES COM HO DIU¡¡¡ PERO LA DIFERENCIA DE LES DEUS OBRES QUE ELL exposa comparant-les amb la banyera de la sirena és que les dues peaneys etnen un disseny que marca l' estil del moment (un eclétic, l' altyre modernista) en que van ser fetes. El pedestal de "El Greco" fou fet per Jaume Suné Juncosa ( el mestre d'obres que va fer moltes cases de Sitges des 1881 ) i el que sosté el Dr. Robert es fet per un grandíssim escultor Josep Reynés. Per desgracia, la banyera de la Sirena si no tinc entés malament fou dissenyada per en Marsé del Vinyet, i el seu disseny- emb rajoletes de piscina- estava fora de temps ( ja que aquestes van -esser moda unes dècades abans de quan es feu la fantástica banyera). Pero Ivà, m'ha agradat molt el teu escrit, tots tenim bunyols i cegades d'amor...I m'has fet pensar en tots els meus "bunyols i cegades d'amor", i et diré que com passa en l' art , alguns d'ells - els que tenen consistència-no els vui oblidar, pero en hi ha de molts altres que no em faria res fer-ho...tot depen de la qualitat dels protagonistes, vaja, igual que l'art. Et felicito per la ironia amb la que escrius, una manera de fer que demostra intel·ligència.
    L'unic que ens pot confondre es que hom pugui pensar, quan dius que Beli es un nom guerrer, que el genitiu de Bellum es Beli¡¡¡¡ no cal que digui que és Belli....Cosa que tu saps perfectament...només és una aclaració per si la Belli- Beli no ho sap (cosa que dubto). Torna a escriure Iva, es un plaer llegir-te¡

    ResponElimina
  3. IVAN LO RIBETAN I Talivan Convençudo, encara que exsudado19 de juny de 2011, 22:01

    Per alusions soviètiques i per aclamació anònima torno a l'atac...
    Si, a molts els flipa el modernisme, però a d'altres , com ara a mi, m'enfarfega o per dir-ho en francès, m'emmerrde. Durant anys i panys El Greco va ser tingujt per boig, pintor que no hi veia be, per subnormal plàstic vaja, deien que tenia estigmatisme i aquest estigma el va enterrar en els magatzems dels museus vati cans... o en els de la capital de les Espanyes que ve ser el mateix. (me'n vaig al vati a fer un Xurru... Ja he tornat del Vati en plan Torrente GUarru...)
    Jo el que m'agradaria seria que tornessin al seu lloc el MOnumento a los caidos port Dios i la Tapies. ( i no em refereixo al xurru de la fundació del carrer Aragó, que si es en Cobi que si es una cadira que vola, és un garbuix de filferro I N N O X I D A B L E ...)
    Doncs a lo que anava, que reposin aquella Creu des de la que miravem les postes de sol, (i ho feiem cara al sol ponent, és clar) encara que a vegaes feia molt de vent i ens teniem de posar pedres a les butxaques...
    I el perquè tot aquest circumloqui, cirqunvalació que circunda i circundeix ??... Algú de vosaltres ha llegit les bases del Concurs Jou d'enguany? llegiu-les i lleixiu-les, xiuleu-les, canteu-les , en temps de crisi qui canta espanta els seus mals i qui guanyi podrà tornar a posar la Creu dels Caiguts en aquell indret tan nostrat o potser canviarem el nom de la Vall i endirem El Valle ( de los Caiditos) O the wall of Cainites qui sap.
    En temps de crisi 3.400 € són diners, en temps de crisi, tot i que el premi Sanvisens hagi arribat als vint-i-cinc anyets, que l'excels ajuntafems en doni un premi special te gràcia.
    Ah! i parlant de concoursus, que li donin un premi a la façana de la Davallada que té els geranis i els clavells de plastic, tot un exemple a seguir, Segur!!. I de la HElvètica ja en parlaré més endavant, que encara no hi he arribat. Pero toudo se andarà Belli, no faltaran trabakos. Visca Grecia i visca els indignants Fragatins... i A buen entendedor...

    ResponElimina
  4. Uf!!! com m'agraden aquestes converses!!! Anònim, jo també estic enganxada als missatges i a la manera d'escriure de l'Ivà!!!
    Abans de res..... llegint el primer missatge de l'Ivà se m'ha passat pel cap que podriem fer un recollida popular de diners i així poder pagar una escultura que ens serviria d'homenatge a Mou (al que abans hauriem de fer fill adoptiu de Sitges pels seus anys al poble)... i posar-la a la banyera-font...!!!! No em negaràs que seria un gran lloc on anar a celebrar les derrotes del Madrid!!! ah, i de pas no hauria de destruir la "bonica font" de davant del Subur.... font? no la recordo amb aigua!!

    Ara em poso a llegir les bases del concurs.... i si ho veig bé m'hi presento!!! que 3.400 euripides no m'anirien malament!!!

    Saps que ahir vaig anar a donar una volta per Sitges amb uns "foranis" molt interessats en conìexer el poble i vaig quedar "prendada" amb la façana de la Davallada... però tu hi veus geranis i clavells, però a mi em van semblar falgueres moooollttt verrdes!!! quin mal gust!!!

    Ah, i jo de Belli no en tinc res... si sóc un tros de pa!!!!

    ResponElimina
  5. IVÀ EL TALIBÀ RIBETÀ ANYUT, CARA de GRANOTA, IVÀ FONTANALS vaja20 de juny de 2011, 1:28

    Ets massa jove per haver-la vist amb els seus tres xurrets saltironant, bumbumejant. La bomba està a tocar en una caseta quadradeta.

    Si Marcel Duchamp l'hagués vista n'hauria dit supra-macro Bidet de La Fontaine.

    O potser Netoyer le pied noirs de sable...

    Es clar que sempre podriem fer, a escala reduida, una copia de les fonts de montjuich i d'aquesta manera retiriem homenatge al Sr. Boñigues que n'és de bonica aquella font, amb color i tot escolta.

    Pero cal que diguis i argumentis perquè no t'agrada la banyera. Por qué ?? per què vols que les properes generacions no puguin gaudir-ne , asseure's, rentar-s'hi els peus, o el que es renta en els bidets?? demano una satisfacció a manera d'explicació teórica.

    ResponElimina
  6. Hola,

    a quin perfil de facebook s'han penjat les fotos de Can Falç? N'hi ha més que les que has posat tu a l'article?

    ResponElimina