22 oct. 2010

TEMA 1: BADAR... UNA MOLT BONA LLIÇÓ.

   Siiii!!! El dimecres vaig començar el curs d’escriptura de l’Ateneu, però us deixaré amb la incògnita del meu primer dia de classe fins al propera sessió, ja que com us vaig avisar vosaltres també m’haureu de criticar... i com que de deures ens van posar escriure un text sobre aquest inici de curs, doncs quan l’hagi entregat a la “senyu” us el penjaré aquí!!!!!!! Us avanço que em va encantar i que ens van donar les primeres lliçons i una me l’estic prenent al peu de la lletra: badar!!!!!!!

Així doncs que vaig sortir de l’Ateneu decidida a aplicar tot el que allà se’m va dir, i en tres segons ja estava dins de la llibreria de vell del carrer Canuda BADANT!!!!!!! M’encanta aquesta botiga i cada vegada que hi entro, que en són moltes, els minuts em passen volant, per uns moments em poso a la pell d'en Galderich quan va a la caça de EL LLIBRE... i moltes vegades em quedo amb uns quants euros menys... però amb grans sorpreses. El dimecres passat no va ser cap excepció i quan ja marxava d’allà amb uns quants llibres d’art molt bé de preu, vaig topar amb un petit quadern de color verd “bata de cirurgià” amb una foto en blan i negre de l’Arc del Trions i BARCELONA en lletres neogòtiques. Una “simple” guia de la ciutat de Barcelona? De simple res de res.... es tracta d’una guia de Barcelona publicada l’any 1927 per l’International Telephone and Telegraph Corporation de Nova York i pel Bureau of Information Pro-España

El llibret de 34 pàgines, escrit íntegrament en anglès, comença i acaba amb una foto de Montserrat, i un cop fet un repàs, principalment fotogràfic, de la Barcelona antiga, la ciutat moderna i els “suburs”, barris perifèrics. Sorprenentment, aquest darrer apartat comença amb una bella imatge de la Punta, amb el subtítol de “Old Church in Sitjes”.  Llegeixo el text i no surt cap referència a Sitges i si als barris de Gràcia, Sarrià, Vallvidrera o les Planes... Penso que la foto se’ls hi ha col·lat, però a les pàgines següents tornen a publicar vistes de Sitges i del Garraf per a il·lustrar les explicacions sobre el barri de la  Barceloneta: “Garraf, on the sea cost” i “The Bay of Sitjes”.
Per acabar la guia proposen fer excursions una mica més llunyanes com Vic, Poblet, Ripoll, Tarragona, Saragossa, les Illes Balears i Montserrat.  Doncs per a il·lustrar les belleses de tots aquest llocs els americans no s’ho pensen dues vegades i posen unes vistes de “Mar i Cel at Sitjes” de la Porta de Sant Miquel i del Recó de la Calma,  una del passeig “The Church of the sea at Sitjes” i per últim la “Casa Güell, coast of Garraf”.  Això si, en cap moment al llarg de la guia en nom de Sitges o de Garraf surt al text......



Com a colofó final, els horaris de tren per anar i tornar de Barcelona a Sant Sebastià, París (que es necessita 27 hores per arribar-hi), Madrid i Tarragona, i el vaixell per Gènova; i un llistat de possibles hotels a Barcelona: l’Inglaterra, Ritz, Colón, Oriente i el Cuatro Naciones. Els preus de les habitacions anaven de 25 pessetes (3,75 dòlars) a 50 pessetes (7,50 dòlars). 

M’encanta imaginar-me a ciutadans de Nova York passejant per Saragossa, o per Vic, amb aquesta guia a la mà, i preguntant on està l’església  i el “Mar i Cel” de Sitjes....  i mostrant als estranyats aragonesos, mallorquins.... les belles fotos que il·lustren el quadern....Segur que en algun moment del seu viatge europeu deurien arribar a Sitges.... un poble que  l’any 27 vivia un dels moments més àlgids de la seva història..... el nucli antic amb el Palau Maricel i el Cau Ferrat...... la nova urbanització de la zona del Vinyet, i la innovadora ciutat-jardí de Terramar en ple rendiment...... una visita que envejo i que m’imagino impactant !!!!
El que donaria per poder passejar i badar per aquest Sitges esplèndid, tranquil i totalment aliè al que li passarà noranta anys més tard!!!


7 comentaris:

  1. I per què la sensacional renovació del museu no estava feta sinó hi hagués afegit una bona visió des del mar estant de Sitges!

    Bona troballa!

    En fi, ja veus que badar porta moltes sorpreses. A mi el que em passa a la Llibreria Cervantes és que m'agafa sobredosi de llibres i no veig res... massa gran!

    ResponElimina
  2. Quina troballa!! És boníssim! Quina perla :D

    ResponElimina
  3. Ui, el cuc de la bibliofília... Quan ataca no hi ha res a fer!

    ResponElimina
  4. Vés amb compte amb els llibres vells... que un cop comences, acabes sense espai lliure a casa. T'ho dic per experiència pròpia :)

    ResponElimina
  5. Per cert, té alguna foto de Poblet? :)

    ResponElimina
  6. De Poblet? el peu de foto segur que sí. Però pel que veig en aquesta guia, imagino que damunt l'il·lustrarà una foto del Cap de la Vila, per exemple. Sitges, el poble que "zirve pa too". Als de Vic o Saragossa imagino que no els farà tanta gràcia, però ;-)

    ResponElimina
  7. Divendres vaig anar a la Biblioteca Rusiñol per mirar uns llibres, abans d'entrar, el matí a les 10, vaig fer una volta pel barri vell de Sitges i crec que vaig passar una estona que feia molt de temps que no passava i només passejant per uns quants carrers, anant cap a la biblioteca amb les tendes tancades, amb una quietud i un silenci impressionants, vaig gaudir molt de l'entorn, després pel carrer Davallada el goig va ser quasi orgàsmic... Després a la biblioteca, malgrat el bon acolliment rebut, un dels principals llibres que volia mirar no el tenien, el volum I de la 'Bibliofilia' de Ramon Miquel y Planas, sembla que algú el va canviar de lloc i el volum II, per sort, el tenim al Internet Archive.
    Crec que ja he escrit massa coses i potser no venien al cas, però 'algú ho havia de dir'.
    A reveure.

    ResponElimina