5 abr. 2010

LA REALITAT SUPERARÀ LA FICCIÓ?

Que davant d’aquesta imatge “virtual” tan casolana i personal, ningú hi busqui un punt de fuga perfecte, ni perspectiva, ni una proporció ideal entre escultura i visitants, en definitiva, el que aquí es mostra no és una imatge real, ni pretenc que ho sigui, sinú una recreació de com pot arribar a ser un dels espais més emblemàtics de Sitges. El que passa és que avui he pogut veure una imatge preciosa del Maricel de Mar que s’ha publicat a El Eco de Sitges d’aquesta setmana, per anunciar que el museu ja tanca les seves portes per iniciar les obres de remodelació de l’espai. Ha estat davant d’aquesta bella visió que he pensat: com canviarà el paisatge que es gaudeix des de la sala d’escultures quan es col•loqui la “segona pell de vidre” i les rampes d’accés dissenyades en el projecte de remodelació de la façana marítima dels museus de Sitges?.


Potser trepitjo la mateixa pedra amb la que un dia va ensopegar l’arquitecte firmant del controvertit projecte, quan al presentar públicament el projecte de reforma, remodelació, restauració, condicionament...... del Cau Ferrat, la Casa Rocamora i el Maricel de Mar, edificis importantíssims dins del catàleg del patrimoni arquitectònic de Sitges, va gosar mostrar una imatge virtual del seu projecte per a la futura façana marítima.

Així doncs, i coneixedora de les conseqüències polítiques, socials i personals que la publicació d’aquella imatge a La Vanguardia va tenir a Sitges, i també en el canvi sobtat d’estat del que fins aquell moment havia estat un camí planer en els diversos passos passats pel projecte fins a l’obtenció de l’aprovació definitiva, deixo molt clar que la meva és una necessitat de satisfer la curiositat personal, una aproximació de com pot ser la nova visió del mar des de dins del Maricel quan es construeixi aquesta gran estructura d’acer i vidre...... però del que estic segura és que aquesta imatge encarà queda curta a la que resultarà en un futur, ja que aquí no hi he tingut en compte ni els reflexes solars, ni el salitre del mar, ni les deposicions dels ocells, en cas de que aquests animals amb plomes hagin tingut la sort de no acabar esclafats contra el vidre..... en definitiva, aquesta imatge no té res a veure amb el futur que li espera a la façana marítima de Sitges..... podríem dir que la realitat superarà la ficció......

11 comentaris:

  1. És curiosa la força de la recreació virtual de les coses. A vegades amb imatges com aquesta feta a base de Photoshop aconseguim deixar clar el que diem amb mil paraules.

    ResponElimina
  2. Imagina't també la calor que pot haver-hi davant aquesta paret de vidre. Atés que reben una radiació solar directa, crearan un salt de temperatura superior a 10 ºC entre el passadís i l'interior dels museus, força desagradable (estadísticament, un 40% dels visitants tindria calor, fins i tot a l'hivern o en un dia núbol). Això considerant que els vidres estan preparats (fets amb materials reflectants, per exemple). No seria estrany que haguessin de posar cortines! I la màquina d'aire condicionat, a tota màquina, evidentment (300 kW?).

    Podria dir-se; «Aneu al Cau Ferrat i tindreu un refredat!». Visca la climatització eficient!

    ResponElimina
  3. Això dels dibuixos, com bé dius és molt visual, però també molt enganyador. Per les fotos que aquí ens ensenyes, crec que en la de l'arquitecte no hi ha pas cap passarela davant la finestra que tu ens mostres, no? Suposo que la maqueta de l'arquitecte s'adirà amb el projecte. El que diu el Luis m'interessa més, com s'ho faran per l'aïllament tèrmic? Que interessant ser arquitecte per buscar solucions a aquestes coses!
    Salut!

    ResponElimina
  4. Davant una façana de vidre, hi ha dues solucions possibles (que en el millor dels casos s'apliquen al mateix temps). Una: proteccions solars EXTERIORS: lames, persianes o tendals. Les interiors, tot i protegir de la radiació solar directa, recullen aquesta aportació de calor i no són tan eficients. La segona opció: murs cortina (es diuen de moltes maneres). És a dir, la façana de vidre seria una falsa façana, seria una doble pell que permetria circular l'aire exterior (l'aire calent puja i arrossega l'aire fred, etc.).

    En el primer cas, posarem tendals al Cau Ferrat? El disseny que es proposa tampoc sembla facilitar la segona opció. Si no es ventila suficientment, es fàcil entendre que la façana de vidre serà un hivernacle, i que caldrà "fer fora" aquesta calor. Els museus sense paret de vidre podrien tenir una demanda de potència de climatització entre els 100 i els 200 kW; el guany tèrmic de la paret de vidre (considerant vidres refractaris) podria ser equivalent a una calefacció de 300 kW cap el migdia. Aquesta calor doblaria les necessitats tèrmiques dels museus (especialment, les d'aire condicionat, que seria connectat tot l'any).

    Com la paret de vidre és una superfície radiant, la sensació d'escalfor podria ser molesta per als usuaris de les rampes exteriors, malgrat una baixa temperatura de l'aire.

    Etc. Energèticament, l'opció que conec no pinta gens bé. Pintaria bé al nord d'Europa, però a la Mediterrània?

    ResponElimina
  5. Galderich, primer de tot recalcar que aquesta imatge és ficció, no té cap voluntat de ser real.... podriem dir que es tracta d'una imatge onírica, d'un somni ( o millor, un malson)....

    Flasiana, evidentment el meu dibuix enganya, com ens han enganyat amb els dibuixos "oficials".... en un principi, i si fem cas al projecte executiu, per davant de l'arcada de la sala de les columnes no s'hi pot passejar, es tracta d'una "passera de manteniment amb sòl de rel.liga metàl.lica".....però con que és la única obertura que es mantindrà de la façana real dels museus, ha estat la mava única oportunitat de saber quin efecte faria aquesta vista..... potser les figures del meu dibuix no seran visitants, però fàcilment es pot tractar del servei de manteniment.......

    Luis, amb els teus comentaris ens has donat una classe ràpida de sostenibilitat.... la veritat és que tot i que he pensat en aquests problemes que comportarà la pantalla de vidre, la emva falta de formació en aquest cap m'han fet impossible comentar el tema.... moltes gràcies per la info..... és molt alliçonadora!!!

    ResponElimina
  6. Si la passera a nivell de la planta baixa la dibuixes "pujant" cap a l'esquerra, i el punt de fuga està més o menys a mitja alçada, l'ombra de la passera del pis de dalt l'has de dibuixar "baixant" cap a l'esquerra.

    I les juntes del vidre segurament no seran aquestes linies negres tan "gordes" (el problema visual més fotut serà el punt de tangència de la passera de dalt amb l'arc... això sí que fa realment mal a la vista)... com a molt hi posaran alguna silicona transparent, si és que és una passera estanca i s'ha de segellar, sino, fins i tot pot no haver-hi res al llarg del vidre i s'aguantaria amb unes subjeccions "estilitzades"... "slick design" que en diuen en anglès... hi ha murs cortina molt xulos, encara que aquest aquí estigui fora de lloc. Si el projecte no es para, sempre es pot pressionar al constructor perquè s'hi deixi els quartos en el mur cortina... gent com els de Bellapart ( http://www.bellapart.com/ .. una empresa de prestigi internacional i amb seu a Olot que dominen molt el tema) saben fer murs cortina "quasi invisibles" i molt elegants... però costen quartos... molts quartos.

    En general l'efecte real no serà tan dramàtic com el pintes... fins i tot la religa metàl·lica de la passera de planta baixa és possible que et deixi veure el mar entre els foradets... Bàsicament serà com si tinguessis una bastida al davant dels arcs, un element lleuger.

    Cosa que, de fet, arquitectònicament i veient la foto antiga amb el parterre i la cadeneta, serà una vista que anirà "a menos"... tot canvia.

    L'únic que queda és demanar a l'Ajuntament que s'hi deixi la pell amb la qualitat de la construcció... i encara es podra salvar una mica tot plegat. Però amb la crisi galopant que hi ha a tot arreu no sé quants calers hi cauran aquí...

    ResponElimina
  7. Uffff Medit, tu sempre tan perfeccionista.....i amb tantes bones coses per ensenyar d'arquitectura.....( des d'aquí us recomano el seu blog d'arquitectura, tota una enciclopèdia) ja se que TOT està malament tècnicament parlant, però va ser un joc..... no pretenc res!!!. Per cert, la part negre de sobre la finestra no és l'ombra de la pasarel.la... sino que és la mateixa passerel.la que queda una mica superposada a l'obrtura(sempre basant-me en el que es veu en el projecte executiu).....ah, i tot i la crisi,de diners sembla que no els hi falten, ja que el pressupost està en 10 milions, tot i que l'UTE de constructores que han guanyat han presentat un projecte que redueix un 30% aquest..... tot i aquest miracle segur que desprès excedirà en un50% el preu inicial!!!!

    ResponElimina
  8. Estic fatal, ercomano un blog i no poso la direcció:

    http://arquicatalana.blogspot.com/
    Aprofito per penjar la de tots els que comenteu aquest post.....

    El Pisco d'en Galderich, o un d'ells, http://piscolabislibrorum.blogspot.com/
    El quadern d'en Luis:
    http://piscolabislibrorum.blogspot.com/

    I Joana, el petit hortet no em permet entrar.....

    Gràcies a tots pels vostres comentaris que com es pot comprovar avui, fan del meu psot un article interessant!!

    ResponElimina
  9. si has d'atacar un projecte, ataca'l bé!... :p

    només deia allò de la foto perque la imatge té prou linies fugades com per trobar la inclinació correcte.
    i sí, tens raó, volia dir que veuràs la "panxa" de la passera de dalt... per cert, l'ombra d'aquesta última, quan el sol estigui a dalt (és a dir, les 11-12 del migdia a l'estiu, que segurament serà quan més visitants tingui el museu) caurà ben bé al damunt de la noia nudista aquesta que sembla la cunyada de l'Alba o Aurora (aquella altra estàtua que també es tapa la llum del sol amb el braç al Pavelló Mies -Pavelló Alemany- de Montjuïc).

    ah, i hi ha una cosa pitjor -i molt més terrorífica- que un projecte arquitectònic fluix: un constructor amb ganes de guanyar diners... un 30% menys vol dir menys qualitats de materials, i menys qualitats de materials vol dir "desastre" a la vista. De fet, aquestes remuntades espectaculars que fa el pressupost al final, sempre serien menys desproporcionades si els constructors no venguessin la xocolata del lloro de bones a primeres... Els constructors són el llop. Molt més temibles que els arquitectes.

    Ah, i gràcies per recomenar el blog... tot i que tampoc n'hi ha per tant! :p

    ResponElimina
  10. Medit cada vegada em dones més arguments per atacar bé el projecte ;)))))). Per cert, jo recomano els blogs que m'agraden i el teu m'agrada pq em dona molta informació!!!

    ResponElimina
  11. Beli, el meu blog està tancat. Quan vaig fer el de festa major em sobrepassava portar-ne 2 i ara el tinc en stand by.
    Molt bones les intervencions de Medit i d'en Soravilla.
    Salut

    Joana

    ResponElimina