2 abr. 2010

LA FUNDACIÓ STÄMPLI I EL FUTUR MUSEU D'ART CONTEMPORANI DE SITGES JA RODEN

(Ara, quan fa dos dies que vaig penjar aquest post, trobo la noticia de El País que utilitza un títol molt semblant, em sap greu si sembla que l'he copiat, però davant la magnífica obra de la roda de Stämpli
tothom pot caure en la mateixa idea)

Fa dues setmanes es va inaugurar a Sitges l’exposició “La prefiguració de la col•lecció de la Fundació Stämpli”, una de les mostres més esperades d’aquesta temporada. Formada per una seixantena d’obres d’art contemporani europeu, que esdevindran part del fons de la futura col.lecció permanent de la recent estrenada Fundació Stämpli. Aquesta  tindrà la seva seu a l’antic Mercat del Peix, i al conjunt d’edificis del carrer d’en Bosch format per la que va ser casa del Dr. Serramalera, i l’espai Stämpli, seu del Grup d’Estudis Sitgetans. L’exposició serveix com a inici visible, pq darrera de “l’escenari” ja fa molt de temps que treballen per a dur a terme aquest interessant i importantíssi, projecte, del futur Museu d’Art Contemporani de Sitges.

Per qüestions logístiques em va ser impossible d’anar a la inauguració, però l’experiència m’ha ensenyat que en aquests actes multitudinaris poca idea de l’exposició et pots arribar a fer. Així doncs, que el diumenge pel matí, un cop beneits el rams i acompanyada dels trens nens armats amb els seus respectius palmons, vaig anar fins al Miramar a veure l’exposició. Haig de confessar que en un primer moment em vaig sentir descol•locada. La difícil successió de sales de la plata baixa, una disposició no gaire adient per a segons quines mostres d’art, fan que el discurs expositiu quedi poc clar, i que en conseqüència el visitant se senti una mica perdut, impedint que es pugui gaudir en les condicions més acceptables del que allà se’ns mostra.

Per sort, to això canvia al seguir l’exposició pel primer pis del Miramar. Les obres allà exposades, d’igual qualitat que les vistes uns minuts abans, troben en aquestes noves sales un millor espai i un ambient que els hi permet explotar la seva gran força visual i alt nivell artístic.

No puc deixar de fer un esment especial a la sala on s’exposen les dues obres de Pere Stämpli. Aquests quadres pop-art immensos, de colors purs i lluents, sempre han sigut un dels meus preferits dins de l’àmbit contemporani. Desprès d’aquesta visita vaig tornar a revisar el llibre monogràfic sobre l’obra de Pere Stämpli que es va publicar fa uns anys i que mostra un ampli catàleg de la seva producció artística. Aquesta reullada em va acabar de convèncer del que ja havia pensat al sortir del Miramar.... que el millor del que allà estava exposat eren les dues obres de l’amfitrió.... els llavis vermells i carnosos, i la roda de cotxe, davant de les quals no m’hi vaig poder resistir i vaig fer diverses fotos copiant vilment la portada de l’Eco de Sitges del 27 de març. Com podeu veure per les seves cares, als nens els hi va encantar, tot i que davant d’algunes peces els hi va costar una mica entendre que allò era una escultura i no una joguina. Però va ser una bona manera per a començar a descobrint l’art contemporani.


Que aquest nou museu serà un fet cultural molt important per Sitges i per a la seva població és evident, però tot i que les obres que actualment es mostren al Miramar i que ja formen part de la col.lecció permanent de la fundació, són peces representatives de l'art contemporani dels darrers 30 anys fins a l'actualitat, no hem d'oblidar que a Catalunya i a Espanya també hi ha grans artistes que formen part d'aquest conjunt brillant, i dels que segurament algunes de les seves obres entraran a formar part d'aquest  Museu d'Art Contemporani de Sitges, ja que si no és així, el seu objectiu seria incomplert.

1 comentari: